De meeste mensen kennen het wel: Omdenken. Met van die leuke positieve quotes die van een half leeg glas, een half volle maken… Niks nuttigs, totdat ik het hele boek van Berthold Gunther ging lezen deze vakantie, en ontdekte dat omdenken heel goed kan werken om zelf je website eens kritisch te checken. Omdenken is namelijk heel goed om creatief te worden. En om je blik te verruimen, zodat je van een afstandje en liefst vanuit een compleet andere hoek naar iets kunt kijken. Naar je website bijvoorbeeld. Want ik hoor het van bijna al mijn klanten: ze zijn écht niet onhandig met teksten, zeker niet, maar ze zíen het gewoon niet meer op hun eigen site.

Nu kun je natuurlijk een goede vriendin laten kijken. Of je partner. Jong volwassen kinderen zijn ook ultra kritisch trouwens J . Maar als zij jouw ideale klant niet zijn, bekijken ze jouw website toch met heel andere ogen dan die neutrale klant. In die gevallen is het handig om de theorie van Omdenken er even bij te pakken. En die bestaat uit drie vragen die eigenlijk ontrafelen wat ik altijd probeer toe te voegen aan mijn teksten: het gevoel dat er een probleem is, dat het urgent is, en dat je als lezer zéker actie moet willen ondernemen om het op te lossen.

Tot zover de neuromarketing.
Want omdenken ontkracht die neuromarketing.

En dus is het een heel handige checklist om te kijken of die positieve denkers wel worden aangesproken door jouw tekst.

Vraag 1 van Omdenken is: Wat is het probleem?
Dus: wat is het probleem dat jij beschrijft op je website? Het overkoepelende probleem dat geldt voor al jouw klanten van al jouw diensten?

Dit kan er fout gaan in je webtekst: Voordat je het weet, ben je daar aan het uitweiden over neveneffecten. Je richt je bijvoorbeeld op moeders van drukke kinderen. Maar je behandelt de kinderen, niet de moeders. Ga je inzoomen op de moeders, hun behoefte aan rust, meditatie, tijd voor zichzelf, een eigen plek, andere hobby’s, dan dwaal je af. Tenminste, als jij je richt op het behandelen van dat kind, zodat die wat rustiger, stiller en minder aanwezig is.

Tip: Kijk eens goed op jouw pagina’s: ben je van het pad afgeraakt?

Vraag 2 van Omdenken is: Is het echt een probleem?
Is het eigenlijk niet heel gewoon dat je je stoort aan je kind? Of dat je flinke ruzies hebt met je puberdochter? Kortom, is het sop de kool waard? Of is het een storm in een glas water?

Wanneer gaat het fout? Als je in je webtekst inderdaad van een mug een olifant hebt gemaakt. In de neuromarketing leer je dat je je lezer pijn moet doen, dat je het best een beetje mag inwrijven en dat je lezer het allemaal wel moet vóelen. Maar die lezers zijn soms ook ‘omdenkers’. En anders gewoon mensen met gezond verstand. En als jij het er té dik bovenop legt, of je draaft te ver door in je positieve resultaten van jouw product of dienst, dan gaan je lezers weerstand voelen. En hoe groter jij het probleem maakt, des te krachtiger komt in hen de gedachte omhoog: nou, zó erg is het nu ook weer niet.

Tip: Kijk maar even of je nergens doordraaft.

Vraag 3 is er dan eentje die je gauw over het hoofd ziet op je website; Ben jij zelf het probleem?
In het boek ‘Omdenken’ staat bijvoorbeeld dat je je verwachtingen kunt bijstellen, zodat het probleem verdwijnt. Als je verwacht dat je zoontje superdruk is als je thuiskomt, in elk geval het eerste half uur, dan valt het mee als hij na een uur rustig op de bank zit.

Wat betekent dat voor je website? In hoofdzaak gaat het erom dat je in jouw website de balans moet houden. De lezer moet pijn voelen, maar ook weer niet zoveel pijn dat ze belanden in een uitzichtloze situatie. Je moet ze niet verlammen! Als je klanten helpt om gewicht te verliezen en je benadrukt té veel dat ze al jaren na elke gewichtsverlies weer twee keer zo zwaar worden, dan moet je van héél goede huize komen om te bewijzen dat dat met jouw hulp niet weer gebeurt. In dat geval wens ik je een flinke lap héle goede testimonials toe, en dan ook nog testimonials die regelmatig aangevuld worden.

Tip: Zelfs mét testimonials is het handig om eens na te gaan of je je lezer niet ergens neerzet als een zeikerd, een hopeloos geval of anderszins een persoon die toch nooit tevreden zal zijn. Ook dan blijven je klanten weg.

En vraag 4 is de hamvraag voor het hele omdenken: ‘Is het probleem de bedoeling?’ Voor het omdenken is dan de tijd aangebroken om te kijken of er een andere oplossing is. Je gaat de kraan zoeken, in plaats van je druk te maken over de vraag of het glas nu half leeg of half vol is. Dat is een linke, voor je website. Want het betekent dat als jij het probleem niet goed neerzet, de surfer ineens denkt; hee, wacht eens, ik bedenk ineens iets héél anders. En weg is je potentiële klant. Kijk dus even na of je de problemen die jij benoemt op je site, ook goed hebt omgebogen in het beeld dat wél positief is: het gewenste resultaat.

  • Die supersaaie camping waar niks mag, kinderen niet welkom zijn en honden zelfs aangelijnd niet mee mogen? Dat is een oase van rust voor mensen die van de stilte en natuur houden!
  • Is jouw B&B toch best lawaaierig omdat het midden in de stad ligt? Ideaal voor mensen die de stad willen verkennen, benoem zeker even het feit dat ze geen gedoe hebben met taxi’s, terugrijden of een BOB.
  • En is het zwembad van je bungalowpark aan de kleine kant? Héérlijk overzichtelijk voor moeders van jonge kinderen, zo komen zij tenminste ook nog aan hun rust toe. Benoem het gerust!

Je ziet het: omdenken is easy. Roze brilletje op, kopje thee erbij, even op je laten inwerken en je schudt ze zo uit je mouw. Je moet er alleen even aandacht voor hebben. En die heb je nu, dus aan de gang met stap 2, kijken welke nadelen jij nog kunt ombuigen tot de grote klantentrekkers. Tot later!