Pas geleden las ik ‘De succesillusie’ van Richard Engelfriet. Misschien heb je hem al eens gezien, want sinds het uitkomen van zijn boek heeft hij al heel wat publiciteit gehad. Waarom? Hij is verfrissend. Verfrissend nuchter, geweldig grappig en heerlijk sceptisch. Maar wat was nu het punt dat mij het meest raakte, als verstokte online marketeer?

Engelfriet zegt direct in zijn voorwoord iets dat ongetwijfeld veel ondernemers zal aanspreken. Hij stelt dat door al die succesformules van allerlei goeroes, de overtuiging groeit dat er voor ieder probleem een oplossing is. Succes is daarmee een keuze, en als je niet succesvol bent, dan heb je dat dus helemaal aan jezelf te wijten. Bám!

Gedeeltelijk zal dat best waar zijn.

Maar de laatste jaren bekruipt mij steeds meer het gevoel dat het ook wel eens teveel kan zijn, al die marketing, al die systemen, al die tools. Je bent er razend druk mee, je wordt er knettergek van, het leidt je vreselijk af van je werkelijke vak en als je vervolgens richting burn-out zwalkt, zijn er –tig andere goeroes die weten hoe je dát dan weer oplost en heb je beslist een gebrek aan FOCUS. Precies. Vind je het gek?

Toch ben ik de laatste om de goeroes helemaal af te vallen.

Een hoop systemen hebben absoluut schitterende onderdelen. En als je je overal tegen afzet, ben je dan niet ook gewoon de zoveelste goeroe-volger, maar dan die van het negativisme? Dat is dus waarom ik zo moest lachen om het boek van Engelfriet. Ik zat het ’s avonds te lezen, voeten bij de kachel, kopje thee bij de hand, en manlief een eindje verder bij de televisie. Hij werd al gauw horendol van me, want zodra ik stopte met hardop citeren, zat ik weer vrolijk te grinniken.

Omdat ik, om het maar in Engelfriet ’s ‘authentieke goeroe-taal te zeggen’: ‘eenvoudige tools kreeg aangereikt waarmee ik goeroes en hun succesformules daadkrachtig kan bestrijden”.
Ik citeer ook nu even: ‘In zeven eenvoudige stappen leert u hoe u tijdens uw eerstvolgende seminar of bij het eerstvolgende managementboek het verschil maakt tussen inspiratie en flauwekul. Hou dit boek in de lucht als de zoveelste trainer, goeroe of consultant komt vertellen dat het ‘Always start with WHY’. En ervaar daarna een enorme opluchting: u kunt weer gewoon aan het werk zonder al die flauwekul. Succes verzekerd J”.

De reden dat er toch zoveel goeroes zijn, en dat ze soms jarenlang volle zalen trekken, is vooral omdat wij goeroes willen geloven.

Daarvoor zijn 5 redenen, waarvan ik al vrolijk werd van de eerste twee:

  1. Goeroes zijn meesters in het gebruik van het snapgevoel.
    Je krijgt het gevoel dat je het snapt, en niet alleen dat: je krijgt het gevoel dat je het ook kunt.
  2. Goeroes zijn bovendien een soort gildebroeders in het creëren van gripsgevoel.
    En als je ergens grip op hebt, voel je je goed. “Met deze vijf actiepunten heeft u morgen alles in gang gezet’, dat idee.

En vervolgens zegt Engelfriet dat ook het placebo-effect optreedt. Werkt het echt, of geloof je dat het werkt en werkt het dáárom? “En om het allemaal nog erger te maken: het placebo-effect blijkt het sterkst te zijn als de behandelaar betrouwbaar is, vertrouwen uitstraalt en duur is. En waar zijn goeroes heel goed in? Juist. In betrouwbaar overkomen, vertrouwen uitstralen en duur zijn. Tel uit je winst’”.

Dan komt er nog een heel stuk. Over repelsteeltje, Radio GaGa en maatwerk.

Plus de bonusreden, natuurlijk!

Die reden is misschien wel de meest nuchtere van allemaal. We geloven de goeroes, omdat we dól zijn op inspiratie. Ook als dat ene inspirerende verhaal een lot uit duizenden is. Ga maar na: “99% van alle mensen die een lot kopen gooien hun geld weg. Maar dat ene verhaal over de krantenjongen die met een lot miljonair werd, dat maakt dat we iedere keer weer zwichten.”

Hierna komt het eigenlijke boek, waarin Engelfriet de ene na de andere succesformules ontleedt. Ik heb er van genoten! Het is niet zo dat het mijn hele marketing onderuit schoffelt. Of dat ik nooit meer naar een groot event toe zal gaan. Daarover is Engelfriet zelf ook eerlijk, het is soms heerlijk om je energie te laten boosten, om je te laten inspireren en dankzij die energie weer maanden voluit te kunnen gaan voor je klanten.

Maar dit boek helpt wel om je met beide benen op de grond te houden.

En het maakt je vooral milder voor jezelf: succes hangt echt niet alleen af van je systeem, je focus, je WHY en je targets. Alleen daarom laat ik het naast de kachel liggen en blader ik het tussentijds nog wel eens door, de leukste stukken heb ik namelijk onderstreept.

Wil je het boek ook lezen? Je kunt het bestellen bij oa. Managementboek. Maar het staat niet in de top 10, toch gek ?! Of komt dat door de venijnige opmerkingen van de goeroes zelf, zoals die van Ben Tiggelaar: ‘Een gemiste kans. Met mijn adviezen had Engelfriet zijn impact met 10% kunnen vergroten”. Oh oh. Volgens mij is Engelfriet op een paar tenen gaan staan.

Verder geen tips van mij. Of het moet zijn dat je maar gewoon dicht bij jezelf moet blijven. Schrap de helft van wat je nu doet. Zorg voor een sterke basis en een vrolijke, ontspannen uitstraling doordat de rest van je leven leuk genoeg is. En dan komt succes in je werk waarschijnlijk ook. Zo vergaat het mij wel tenminste. Tot later!