Je weet ongetwijfeld dat je site beter scoort in de zoekmachines als je de pagina’s optimaliseert met SEO. Maar hoe zit het eigenlijk met je blogs? Weet je dat je hier heel gemakkelijk kunt scoren op de woorden die jij vooraf bedenkt?
Met allerlei tools en met hulp van Google kun je zó achterhalen welk zoekwoord het meest wordt ingetypt. Dat woord wil jij gebruiken. Op je homepage in elk geval, en liefst ook in je belangrijkste kopregel, de H1.
Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om zoektermen te verwerken in titels, en er dan óók nog prikkelende titels van te maken. Soms lukt dat gewoon niet.
- Dus kies je voor een geweldige eerste zin waarna jouw doelgroep niet meer kàn stoppen met lezen.
- Of je kiest een redelijk voorspelbare kopregel met daarin wel je zoekwoord.
Uiteraard zijn er wel tussenoplossingen, maar daar kom ik later nog wel eens op terug.
Wat ik wel graag met je wil delen:
Er liggen nog zoveel andere kansen op jouw website, qua SEO.
1: Optimaliseer elk blog voor één specifiek trefwoord.
In zoekopdrachten gebruiken mensen meestal gewone-mensen-taal. Fiets dus, en geen rijwiel. En het mooie is: in jouw blog heb je het vast over fietsen, en niet over rijwielen. In je blog gebruik je immers precies die spreektaal, want dat leest zo lekker vlot.
2: Zet je zoekwoord in de eerste zin.
Krijg je dat zoekwoord niet in de (leuke, prikkelende en verslavende – ) titel? Gebruik het gewenste woord dan wel in de eerste alinea. Ook dat wordt namelijk opgepikt door je SEO-plugin, en dus door Google.
3: Zet je tussenkoppen in een H2.
En kies deze ook slim, met gebruik van je zoekwoord of juist dat ene woord dat als synoniem wordt gebruikt.
4: Plaats je blog in een categorie.
Al heb je maar 3 categorieën, het levert je wel een extra signaal op naar Google: dit gaat over marketing, of over bewegen, of over werkstress. Beperk je blog tot één categorie, anders raakt Google alleen maar in de war en krijgt je lezer allerlei dubbele titels als hij specifiek gaat zoeken.
5: Voeg een illustratie toe aan je blog.
Dat maakt het zoveel leuker voor je lezer, je website fleurt er van op en je hebt direct ook een extra eyecatcher op je nieuwsbrief en je social media, als je dezelfde foto daar gebruikt. Voordat je gaat plaatsen: geef de foto even een leuke titel, uiteraard met één van je zoekwoorden van dit blog. Had je eerder fiets, gebruik dan nu racefiets, als je daarin gespecialiseerd bent. Na het uploaden van je foto kun je in de beschrijving nog een keer je zoekwoord kwijt. Kost je een minuut om in te vullen, maar maakt je blog wel heel transparant voor Google. Altijd doen dus!
Tot slot; zorg voor een korte, vriendelijke url. Zorg dat daar je zoekwoord staat en houdt het kort, zodat het makkelijk past in je promotietweets en in links op Facebook of LinkedIn.
Volgende keer: meer tips om je website te optimaliseren voor SEO.