Ben je zelfstandig ondernemer en heb je al een behoorlijk volle agenda, dan is de kans groot dat je helemaal geen zin hebt om je zoekwoorden uit te pluizen met alle technische tools die daar voor zijn. Sterker, ik verdenk veel ondernemers ervan dat ze hun Google Analytics elke week braaf MAAR ONGELEZEN in een apart mapje zetten en er nooit naar omkijken.

Met deze 3 tips scoor je goed bij Google en ben je duidelijk voor de zoekende klant.

1 Gebruik Yoast

Als je een WordPress-site hebt, kun je de plugin van de Nederlander Joost van der Valk: YOAST, zo installeren. Met die plugin krijg je aan de achterkant van elke pagina een formulier waarop je zelf je zoekwoorden, je omschrijvingen en je snip-its invult: dat zijn de eerste twee regels tekst die Google laat zien in de resultatenlijst. Het is even werk om alles in te vullen, maar je kunt wel heel gemakkelijk zelf de belangrijkste zin van die pagina naar voren laten springen.

2 Gebruik je gezond verstand

Ik schrik er wel eens van dat nieuwe klanten wel vragen om een SEO-tekstschrijver, maar dat ze zelf eigenlijk nauwelijks hebben nagedacht over woorden die ik dan vervolgens in hun tekst zou moeten verwerken.  Kies combinaties waarin jij uniek bent, zodat je weinig concurrentie hebt. En kies ze in de woorden van de klant: wat zoeken ze als ze jou bellen, mailen of je winkel binnenstappen?

3 Denk in drie soorten bezoekers

Navigatiezoekers, informatiezoekers en transactiezoekers zoeken op een andere manier en gebruiken dus andere woorden waarmee jij je kansen flink kunt spreiden.

De navigatiezoeker is gericht op weg naar jouw site. Gek genoeg typen die mensen vaak niet de precieze domeinnaam in de balk, maar ze gebruiken de Google balk en typen ‘Dell’. Of ‘kapper Dokkum’. Kinderen hebben nog wel eens het gevoel dat alles te koop is bij Beslist.nl, alsof het niet een verzamelsite is maar een enorm grote V&D!
Zorg dus dat je bedrijfsnaam, je domeinnaam, maar ook je omschrijving ‘trainer NLP Grou’ goed te vinden is. De tagline is daarbij een goede indicatie.

De informatiezoeker wil zich oriënteren en kiest dus op soortnaam. Bijvoorbeeld tablets Samsung, waarmee hij zowel op de Consumentengids kan uitkomen of bij Mediamarkt. Of op iets wat ze willen bereiken: slanker worden, afvallen, sporten, gezond eten. Iedereen weet dat je dan verzuipt in ellenlange lijsten. Bovendien, jij wilt ook niet al die informatiezoekers. Je wilt alleen degenen die jij daadwerkelijk verwacht in jouw winkel, voor jouw dienst. Voeg dus aan deze woorden een specifieke doelgroep toe, een regio of lokale plaats. Want na deze lijst gaan zoekers ook indikken: ‘Oeps, zoveel? Nee, ik bedoelde de fysio in Groningen.”

En dan heb je nog de transactiezoekers. Die zijn heel gericht op zoek naar één ding. Ze typen een product in met het typenummer erbij, of een dienst met precies jouw creatief verzonnen titel omdat die goed is blijven hangen. Voordat je het weet zitten ze op bol.com, of op Marktplaats. Verkoop jij specifieke merken, producten? Gebruik dan de volledige naam in de titels en tussenkoppen. Ook hier geldt: gebruik wel de woorden van je klant. Voor jou als webbouwer is WP geheel logisch WordPress. Maar outsiders zoeken op een cursus ‘WordPress in één dag’. Laat je in dat geval zeker niet verleiden tot het gebruiken van afkortingen in je titel.

Je ziet het, met je gezond verstand kom je een heel eind. Samengevat:

  • Eerst zoekwoorden bedenken,
  • dan die woorden op een natuurlijke manier terug laten komen in je tekst,
  • en vervolgens zorgen dat diezelfde woorden, in aantrekkelijke zinnen en snip-its, terugkomen in de vermeldingen van YOAST.

Zo ben je niet alleen duidelijk voor Google, maar ook voor de zoeker.
Krijg je na die maatregelen desondanks te weinig bezoekers? Dan zou ik je zeker aanraden om eens een SEO-expert te laten kijken hoe jouw site in elkaar steekt.