Gisteren schreef ik me in voor een membership bij Aartjan van Erkel. Omdat het zo belangrijk is om te blijven leren, juist in de basis van je eigen vakgebied. Diezelfde basis bepaalt of jouw website doet wat’ie moet doen: klanten opleveren. Maar dat is nog lastig genoeg, merk ik steeds als ik met ondernemers om tafel zit. Wat zeg je nu wel en wat niet?

Eén van de tips die ik jou als tekstschrijver wil meegeven: ‘deel die simpele basisdingen in jouw vak die voor jou zo vanzelfsprekend zijn’. Want eigenlijk iedereen heeft wel zo’n vaktechnisch dingetje dat je bijna standaard vertelt als je ergens voor het eerst komt. Iets waarvan je elke keer weer stomverbaasd bent dat mensen dat nog niet wisten. 

 

Als het in de basis van je website al mis gaat, loop je namelijk het risico dat je lezer verdwaalt.

Of dat hij zich ergert aan jouw slordigheid terwijl jij je van geen kwaad bewust bent.

Je dénkt dat je alles goed hebt gecontroleerd toen je site werd opgeleverd, maar je bent geen gebruiker. En die oude workshopdatum zou je tijden terug al bijwerken, dat geloof ik meteen. Maar weet je zeker dat er geen oude data meer op je pagina’s staan? 

Houd jezelf deze vragen maar eens voor: 

  • Vul je zelf ook wel eens een contactformulier in?
  • Of klik je op de linkjes?
  • En hoe zit het met de basis van je site zoals die is opgleverd of door jou in eerste aanzet is gemaakt, zitten daar geen onlogische dingen in?

Logo

Laten we maar beginnen op je homepage, bij het logo.

Meestal staat’ ie links bovenaan op je website. Als het goed is, kun je op dat logo klikken en dan ga je meteen naar je homepage, waar je ook maar zit. Ideaal en veel minder gepriegel dan met je muis terug naar het menuknopje. Maar: veel mensen weten niet dat het logo aanklikbaar is. Laat dus dat menuknopje HOME wél gewoon staan in je menubalk.

 

Menubalk

En dan nog iets over die menubalk.

In de loop der jaren is die menubalk een soort huisvriend geworden. Iedereen vult ze op een min of meer gelijke manier. Dat is heerlijk voorspelbaar en dus gebruiksvriendelijk.

Maar nu steeds meer ondernemers hun eigen site bouwen, gebeuren er ineens vreemde dingen. Dan staat de pagina ‘over jou’ ineens meteen rechts van home. En aangezien je van links naar rechts leest, lijkt ‘over jou’ dan belangrijker dan je aanbod of diensten. Ik denk niet dat je die indruk wilt wekken…

Wat ik ook wel eens zie, is dat de pagina Contact ineens helemaal links staat in plaats van uiterst rechts, als laatste.

Dat is niet fout, maar wel raar, onverwachts en dus een reden voor verwarring. De standaard indeling is: home – aanbod- over jou- blog – gratis- contact.

 

Formulieren

Dit vind ik ook een pijnlijk voorbeeld.

Want als ik vooraf vraag; gebruik je formulieren? Dan zeggen negen van de tien ondernemers: oh, nee hoor, mijn klanten mailen gewoon via de contactpagina. Maar als ik dan kijk op die contactpagina, wat zie ik dan? Een formulier! Juist. Zo’n klein veld om te reageren informatie aan te vragen of je in te schrijven: het zijn allemaal formulieren. In technische zin en dús – en daar sta je vaak niet bij stil – ook in vormgevingszin. Ze hebben vaak een ander lettertype, of andere kleur. Als dat formulier er gewoon standaard is ingezet door jouw webbouwer, dan heb je er misschien nog nooit echt op gelet. Het stond er ineens, en het werkte! Maar de kans is redelijk groot dat jouw webbouwer er ook niet op heeft gelet of dat formulier wel aansluit bij jouw teksten. Als het werkt met plugins, kan het ook nog zijn dat er ‘bugs’ insluipen op het moment dat je een WordPressversie update.

Veel voorkomende fout: heel vaak wordt er in de hele site getutoyeerd, en op het formulier vraag je ineens naar ‘uw naam’ en ‘uw adres’. Kijk maar even na hoe het bij jou zit!

 

En de laatste:

Want deze kom ik toch zeer regelmatig tegen:

Ik bekeek een aardige site en ik was benieuwd hoe die ondernemer zich profileerde op social media. Ik zag een Facebook-icoontje, klikte erop en dacht dat ik zo naar zijn Facebook-pagina zou gaan. Niet dus! Er opende een scherm waarmee ik de betreffende homepage zelf kon delen met mijn achterban. Huh? Ik wilde helemaal niet delen. Ik wilde de facebookpagina van dat bedrijf bekijken!

Zo’n keuze is volkomen onlogisch omdat jij  als ondernemer een band wilt opbouwen met je volgers. Komen ze op je site en gaan ze weg, dan hoop je ze te verleiden om jouw Facebookpagina ‘leuk’ te vinden, zodat je bij hen in beeld blijft.

Maar in dit voorbeeld wil de ondernemer dus dat de lezer hem promoot en deelt, nog voordat die band er is. En als de lezer daarna vertrekt, kan hij nooit meer een leuke aanbieding doen, want de lezer heeft geen adres achtergelaten, en zelfs geen ‘like’ waardoor Facebook hem of haar kan terugvinden.

Met een blogartikel kan dat prima, daarvan hoop je zelfs dat mensen het zo interessant vinden dat het ze het zelf gaan delen, ook al doe ik dat zelf meestal met simpel ‘kopieer en plak’ van de URL en dan in een persoonlijk mailtje aan iemand. Maar je homepage? Hm… daar heb ik toch zo mijn twijfels over.

Heb je het smoordruk met klanten en kun je het amper aan? Dan is het onzin om je nu druk te maken over al die details. Heb je echter best tijd omdat je werkuren niet aansluitend gevuld zijn met klanten? Dan zou ik je zeker aanraden om eens kritisch naar je website te kijken, ook al is die nog echt niet verouderd voor jouw gevoel. Vind je dat lastig of wil je er hulp bij? Je kunt ook een dagdeel met mij achter de laptop, dan fietsen we er samen door heen en kun je in één keer een lijstje aan je webbouwer of Virtueel Assistent geven om je website echt weer een klasse beter te maken. Kijk maar eens op samen sparren om te bepalen of dat jou aanspreekt.