Dit ene ding is dus wél nodig als je stappen wilt zetten. Bijvoorbeeld met je SEO. Ze was er wel klaar mee, zei ze. Schrik! Met mij? “Nee. Met dat hele zelf-doen-gedoe. Ik wil niet meer zelf bouwen en zelf schrijven aan die website”. En vervolgens ontstond er een heel ander probleem!
Want ze vertelde dat ze wilde uitbesteden. De hele website. Teksten. En dat ze tegelijk die hele SEO-optimalisatie wilde laten doen door een bureau. Ze legde het aan me voor, super fijn. Want zo hoor je tenminste wat er speelt. In dit geval: ze had een webbouwer die ook de SEO zou optimaliseren. Zo zou ze gevonden worden. Zonder dure advertenties, puur organisch.
Klinkt logisch. Maar ze had ook bedacht: de teksten die ik nu heb, moeten nog anders. En eigenlijk wil ik die laten schrijven door Meta. Maar als ze daarna worden herschreven door het SEO-bureau…. Wat heeft het dan voor een zin?
Dat hangt er dus vanaf hoe de rest van je keuzes eruit ziet:
- Zorg dan dat je de partijen op elkaar afstemt. En je hoeft echt niet bij elkaar op visite. Maar zorg dat je van twee kanten inzicht krijgt in wat er makkelijk kan en waar het moeilijk wordt.
- Krijg helder of je nieuwe inhoud nodig hebt, of dat er alleen herschreven hoeft te worden.
- Zoek uit of je per pagina 10 zoekwoorden gaat optimaliseren, of eentje.
- Informeer wat er achter de schermen gebeurt qua afbeeldingen-codes en verborgen linkjes en welk deel er daadwerkelijk zichtbaar moet zijn in de teksten.
- Check of jij blij bent met de zoekwoorden die uit het onderzoek rollen als ‘meest gunstig’.
En bepaal dan, in overleg, wie wat gaat doen.
Zelf schrijven is lang niet altijd nodig. Maar zelf bepálen wel.
Dat is waarom jij toch nog even de regie moet houden. Dat is ook waarom ik elk project start met een sparsessie en niet met een veel snellere intake. Je wilt niet scoren op iets wat voelt als gladjakkerig, te zweverig, veel te groots of veel te betuttelend!
Die beslissing leg je dus niet alleen bij de SEO-expert.
Maar andersom werkt ook niet: als ik super authentieke teksten voor je maak die door jouw SEO-mannetjes direct worden vervangen door platte zoekwoorden… dan was dat ook zonde van de moeite.
In sommige gevallen is SEO echt het allerbelangrijkste, in andere gevallen juist die aansprekende tekst waarop je die JA-zeggers krijgt. Jij bepaalt. Of wij samen. Ik doe niet aan SEO maar ik denk er regelmatig wel over mee.