Weet je wat jou tegenhoudt bij het verbeteren van je website? Niet alleen het excuus geen tijd. En ook niet het ‘geen zin’ in weer zo’n slepend traject vol heen en weer gemail met je webbouwer.
Het probleem is dat je voorzichtig wordt. Je wilt groeien, sterker nog, je staat te popelen! Er komt van alles aan, je ziet het helemaal voor je! Maar zodra je op die delete knop moet drukken en oude teksten weg moet gooien… of je ‘spiekt’ even op je oude website… dan denk je: ‘Hier staat het toch eigenlijk al?’
En dan?
Dan blijft het oude staan. Iets anders. Iets korter of achteraan… maar lang niet dat vernieuwende, spectaculaire waar je eigenlijk zo’n zin in had!
Ik snap dat. Dat is dus precies dat stemmetje. Dat waarschuwt voor veranderingen.
Nu mijn tip aan jou.
Want voor een ander is het altijd zoveel gemakkelijker op te lossen:
Als je nieuwe paden wilt inslaan, heb je soms een overgang nodig.
In één keer al het oude vervangen door nieuw, dat is moeilijk.
Doe het dus in 2 stappen. Stap 1 is het bedenken:
• Wat is je nieuwe boodschap, jouw kern?
• Waar stuur je op aan? Welke dienst ga je aanbieden?
• In welke dingen mag je klant zich herkennen?
• Wat moet je zeker níet (meer) roepen?
Dat dus. Lijkt zo eenvoudig. Is het niet.
Omdat het je basis is. Al die jaren dat ik webteksten schreef was dit ook de basis van die (hele lange) intake. Omdat je daar samen bepaalt waar het om gaat in je boodschap.
Dat is daarna alles opschreef was fijn en mooi meegenomen. Maar dat kun je dus zelf.
Als stap 1 eenmaal staat, is stap 2 het verder uitwerken van die concepten.
Van het idee naar de structuur van de verschillende pagina’s.
En dan per pagina het riedeltje van intro naar volgende alinea en volgende alinea… waarbij elk kort blokje tekst ook een ander punt aanroert.
Denk om je intro. Hak het inhoudelijke stuk in mooie blokjes. En vergeet niet om terug te spieken in je aantekeningen welke oproep tot actie je bij die pagina in gedachten had.
Als je wilt dat ik je help, kan ik stap 1 voor je doen. Met een extra dag kan ik het dan ook nog voor je uitwerken in Word. Maar stap 1, dat is datgene waar je hulp bij nodig hebt… en dan heb je dus meer aan een sparringpartner dan aan een tekstschrijver.