Laatste kreeg ik een afwijzing. Deze ondernemer had me eerder gemaild, gebeld en daarna vroeg hij of ik een soort voorstel wou mailen. Vanochtend kreeg ik de reactie. Hij twijfelde. De reden: hij zei eerlijk dat hij inzag dat ik hem vooral wel zelf in het verhaal wilde betrekken… in het sparproces. En daar had hij , als directeur, niet altijd zin in.
Maar wat is dan je risico, ook al is je tekstschrijver nog zo goed?
De site wordt onpersoonlijk. Reclametekst. Clichés. Omdat de klant zegt: ‘maak er maar wat van. Jij bent toch van de leuke teksten?’
De tekst is mooi hoor. Eentje van 13 uit een dozijn. Je concurrent zou er jaloers van worden: het was ook de perfecte tekst voor hem of haar.
KABAM!
En dat is dus het punt. Dat is wat je níet wilt. Een website die net zo goed van de concurrent had kunnen zijn.
Jij doet toch zeker wel dingen anders?
- Speciale details?
- Je eigen visie?
- Jouw eigen rugzak aan levenservaring?
- Iets wat maakt dat jij het toch echt even anders aanvliegt dan je concurrent?
Vaak zit dat verschil ‘m ook alleen in de sfeer… maar dan moet dat dus wel terugkomen op de site.
Niet mijn sfeer als schrijver. Jouw sfeer als ondernemer. …Maar hoe die is, daar komen we alleen achter als jij de tijd neemt om met mij te sparren. Niet alleen maar anderhalf uur voor het interview met “oja, de tekstschrijver zou ook nog komen vandaag.”
Tegen zulke ondernemers zeg ik altijd: bij twijfel, niet doen.
Wij werken dan niet lekker samen.
Tegen jou als lezer zou ik willen zeggen: neem dit nog even mee:
Of je jezelf nu ziet als een éénpitter, of als een landelijke speler, je site heeft inhoud nodig.
Niet de gelikte inhoud die elke tekstschrijver kan leveren.
Niet de snelle leuzen waarmee iedereen adverteert.
Maar de échte inhoud.
Oja. En een call to action, nog even. Ook dat hoort erbij in een marketingtekst.
Want aan het eind van elke tekst wil je als schrijver iets van je lezer. Net als nu. Jij leest dit, maar misschien ben je nog helemaal niet klaar met mij. Stel nou dat jij wél wilt sparren. Je kunt met mij zelfs sparren over de opzet van je website terwijl je die later zelf gaat schrijven, of laat schrijven. De strategie vooraf is namelijk alles bepalend. En jouw eigen steekwoorden, je eigen sfeer… die creëer je dan automatisch en zorgt ervoor dat jouw marketing nooit lijkt op die van je concurrent. Hoef je ook nooit meer bang te zijn dat ze je kopiëren….
Bel of mail als je wilt sparren…. kennismaken is gratis… een sparsessie behoedt jou voor weer een middelmatige mooie website…. 🙂