Gisteravond was ik laat thuis. Mooie meeting gehad met een club marketeers op een vergaderboerderij bij Apeldoorn, dus dan zit je wat langer beneden… terwijl je hoofd er geen moment rustiger van wordt. Maar dat terzijde.
Zo kan het gebeuren dat ik naar Hart van Nederland keek, of was het Shownieuws?
Zoiets.
En zodoende hoorde ik het grote en rampzalige nieuws (?!) dat Britney Spears was opgenomen.
Geen afkick-toestanden, ook geen abortus, maar jawel: ‘een psychiatrische kliniek’.
Oei oei, riepen ze in de studio. Wat sneu voor haar, we wensen haar veel sterkte.
Maar zo grappig.
Haar vriend had daar in het verre Amerika getweet. En die keek er heel anders tegenaan. Britney had helemaal geen sterkte nodig. (Wel rust, maar dat zei hij dan weer niet.) Hij opperde juist dat het tekenend was voor haar kracht dat ze deze stap had genomen.
Niks geen weakness.
Dat vond ik dan wel weer mooi.
Maar zijn wij niet allemaal op zoek naar de kracht van ons bedrijf?
En vooral: de manier om dat te verwoorden?
De man van Britney Spears laat haar zien: het is zo simpel. Ik ken hem niet, maar hij is vast geen copywriter 🙂
Meestal is het niks meer dan omdraaien.
Zoek je het sterke punt, begin dan met deze vraag:
Wat is voor jouw gevoel de zwakte van je bedrijf?
Dat je éénpitter bent?
HEERLIJK voor jouw klant!
Immers: hij betaalt nooit teveel. En hij krijgt altijd gegarandeerd jou als de directeur, telefonist, uitvoerder en opzichter.
Of dat je een kapsalon hebt met maar één stoel?
HEERLIJK voor jouw klant!
Je komt er niet binnen in zo’n kippenhok. Het stinkt er veel minder naar haarlak. Je kunt nu ineens wel leuke gesprekken voeren met je kapper. En het voelt als pure welness, zo’n één op één knipbeurt.
Dat je juist die kapsalon hebt met zes stoelen op een rij en vijf stagiaires?
Ook HEERLIJK!
Je hoeft er nooit te wachten. Je krijgt van drie kanten tegelijk koffie, een koekje en de krant aangereikt als je in je stoel plaatsneemt. Je haar wordt extra uitgebreid gewassen, want ze moeten het nog leren. En als je mazzel hebt, krijg je zelfs een hoofdmassage cadeau.
Zie je?
Het is niet moeilijk.
Je moet alleen drie dingen doen:
- Afstand nemen
- Je zwakke punten bekijken
- En je roze bril opzetten.
Als je het sneller wilt, of zelf niet wilt schrijven, dan vraag je er een copywriter bij. Laat je meteen je slogan bedenken en vraag je mij om Jeroen het zo op je site te laten zetten dat het iedereen in één klap duidelijk is wat jouw sterke punten zijn. Nog handiger…
Maar je kunt het ook zelf.
De zomertijd is ingegaan. De dagen zijn heerlijk lang. Dus ik zou zeggen: trek ’s avonds even de wandelschoenen aan. Laat je gedachten lekker lopen en neem je lijf en jouw visie op je eigen SWOT-analyse eens mee. Laat even inwerken wat voor jou voelt als je zwakke punt. Wedden dat je er een sterk punt van kunt maken?