Jeetje. Als test vraag ik CHatGPT even om een artikel te schrijven over de vraag hoe je ervoor zorgt dat je teksten lezen alsof je ze zelf geschreven hebt, origineel en authentiek, speciaal voor zelfstandig ondernemers die zelf hun marketingteksten schrijven. Ik krijg een output van 5 punten.  En in alle 5 zit een stuk waar ik me niet in kan vinden.

Chat zegt: ken je doelgroep.
Mijn toevoeging: hou voor ogen dat je schrijft voor jouw lezer in het allereerste stuk van de klantreis. Dus als ze nog géén intake met jou hebben gehad. Nog weinig vaktermen kennen. Alle kanten opgaan met hun gedachten. Dáár moet je op aansluiten. Dat is veel gerichter dan die hele klant in beeld nemen. 

Chat zegt: Wees jezelf. Vermijd jargon.
Nuance van mij: voeg juist jargon toe als dat jou op een bepaalde expertstatus zet waar jouw klant naar op zoek is. Zonder jargon kom je soms over als een leek… terwijl je alleen professionals wilt binden. 

Chat zegt: Leg uit waarom je begonnen bent met je bedrijf, welke uitdagingen je hebt overwonnen.
Ik zeg: ik snap waar dit vandaan komt. De hero uit de storytelling :). Maar pas er mee op. Het is al zoveel gedaan. En vaak is het gewoon níet relevant. Zoek dus zorgvuldig naar dingen die echt dat bruggetje kunnen zijn tussen jou en je klant. Die gedeelde passie, hobby of het sportverleden. Privé details zeggen vaak meer in minder woorden dan de langste verhalen over hoe je al jaren bouwt aan je bedrijf…

Chat zegt: gebruik concrete voorbeelden.
Ik zeg: precies. Over jouw klanten, jouw successen, jouw casussen en je visie. Dus dat schrijf je tóch zelf… 

Chat adviseert tenslotte: wees waardevol. Geef bruikbare tips.
En ik geloof dat ik daar nog het meest de toegevoegde waarde van ChatGPT zie. Het oplepelen van tips die voor jou absoluut niet nieuw zijn… maar die je wel moet blijven delen met je doelgroep omdat het voor hen géén dagelijkse kost is… en je die basis wel steeds op nieuwe manieren wilt presenteren.

Dán is ChatGPT handig.

Om te herschrijven. Om te inspireren. Om te controleren. 

Waarbij ik nog steeds geloof dat het een kunst is om dan je positieve energie in die teksten te behouden… daarover schreef ik nog een ander blog, deze link

Handig als je er toch echt mee aan de gang wilt. En heb je een geweldige tekst uit de grond laten stampen, in 2  minuten je hele salespage klaar? Kijk even goed. Als deze pagina ook voor je concurrent zou werken, dan is het dus niet zo goed als je denkt. Wil je er meer eigenheid in? Gooi er dan samen met mij jouw eigen sausje over zodat het wél aantrekkelijk is… en authentiek! In een ZOOM sessie van 45 minuten met schermopname achteraf pakken we precies die punten aan waarin de teksten het nu nét niet is….