Het was bouwvakvakantie. Het pand waar ik mijn kantoor huur leek nagenoeg leeg. De weg hierheen was leeg. Het parkeerterrein was leeg. Dat voelde gek maar ook wel lekker, moet ik zeggen. Alsof het bevestigt hoe vrij ik ben dat ik zelf bepaal of ik wel of niet werk… hoeveel uur en hoeveel dagen per week.
Maar het gekke is dan dat de schijn bedriegt. Het was niet leeg, want in de loop van die week bleken er toch steeds weer andere ondernemers om het hoekje te komen. Ze waren wat later, of met de fiets. Ze zijn vroeger weg dan anders. En deze is ook leuk: ze bleven lunchen in hun eigen kantoor omdat ze dachten dat er tóch niemand zou zijn in de foyer.
Zo gaat dat ook met jouw website. Jij kijkt vast nooit naar je bezoekersaantallen. Dat deed je in het begin… maar je weet al lang dat er hooguit een paar honderd op je tellertje staan. En dat die dan ook nog uit meest gekke verre landen komen.
Het lijkt dus leeg. Maar toch komen er mensen. Stel dat het er 10 per week zijn. Twee daarvan kwamen per ongeluk bij jou, die zochten wat anders, maakten een typefout of raakten per ongeluk wat aan.
Maar die andere 8… die keken wel of jij interessant was. Of jouw aanbod interessant was. Of ze misschien iets met jou zouden willen….
Als jij nou denkt dat er toch niemand komt… en je blijft net zoals wij hier in je eigen hokje zitten, dan mis je misschien toch meer dan je denkt. Want ik heb zát klanten die goed draaien, maar ondertussen wel blij zouden zijn met 8 telefoontjes van potentiële nieuwe klanten.
De vraag is dan, gaan die 8 mensen jou bellen op grond van hun eerste indruk op jouw website?
Heeft jouw site die fijne compacte informatie die enthousiast maakt, prikkelt, gerust stelt en uitnodigt? Is het geen doolhof waarin je lezer verdwaalt? Is het geen vergaarbak van informatie waarin je lezer verzuipt? Heb jij überhaupt de lampen aan en de deur op een kier om te laten zien dat jij open staat voor contact?
Veel ondernemers hebben dat redelijk voor elkaar. Netjes. Maar het is allemaal nét niet helemaal af. Nét niet heel erg overtuigend. En als je eerlijk bent, ook niet meer heel erg actueel omdat je zelf al weer -tig stappen verder bent gegroeid.
Herken je dat? Maak dan niet de denkfout dat er toch niemand komt. Zorg gewoon dat de boel klopt, schoon is en sfeervol. Dan ga je zoveel lekkerder de tweede helft van dit jaar in. En zul je straks als het weer regent, stormt en sneeuwt, blij zijn dat je op tijd bent begonnen om potentiële klanten weer bij jou uit te nodigen.
In één sparsessie kan ik niet je hele website herschrijven. Maar in één sessie kan ik wel met jou door alle zwakke punten heenlopen, nieuwe stukjes tekst, titels en structuur bedenken, zodat je daarna zelf de bezem er doorheen haalt.
Of, die doe ik ook veel in deze weken: in één dag kan ik twee uur met jou sparren en daarna je nieuwe salespage of landingspagina uitwerken van A tot Z, zodat je ook je nieuwe dienst gewoon netjes op je website hebt staan. Idee? Bel of mail. Ik heb de lampen aan en mijn deur half open 😊.