Veel ondernemers zijn bang om schreeuwerig over te komen. Ze willen geen grote beloftes doen en van alles roepen over wat zij bereikt hebben. Maar jezelf blijven en je eigen pad volgen heeft ook risico’s. Je loopt het risico dat als je ‘zomaar’ een verhaal op papier zet, de structuur ontbreekt. Waardoor je lekker enthousiast bent, maar ook kunt vervallen in herhalingen. Je zegt steeds hetzelfde maar net even anders.
Dan is je tekst van 600 woorden ineens wél te lang.
En zou je drammerig kunnen overkomen.
De oplossing: structuur.
Mijn ‘looping’ tussen onderlinge pagina’s is redelijk bekend, en ook een onderdeel dat ik uitwerk in de groepstraining.
Maar waar ik hier op doel, is de structuur van je pagina zelf.
Als je precies weet wat je waar gaat noemen, wordt je productpagina een toren van lego blokjes. Het blauwe blokje zegt beslist wat anders dan het gele. Ook al is het allemaal enthousiast.
Het ene gaat over de inhoud bijvoorbeeld, en het andere over het resultaat. Of het ene gaat over wat het doet met jouw klant, en het andere een laag dieper: de klant van jouw klant. Het gaat over kwaliteit laten zien, een klik voelen met elkaar. Maar dan moet je wel weten wat je doet. Welk element welk doel heeft. Door een rijtje van gele legoblokjes af te wisselen met een rijtje blauwe legoblokjes krijg je overzicht en rust, en terwijl het toch afwisselend is. En: je mérkt als lezer dat je je steeds beter een beeld kunt vormen van de dienst of het product. Voordat je het weet ben je zelf enthousiast!
Doel bepalen
Een homepage heeft een andere insteek dan een productpagina. Je kunt niet klakkeloos overal een verhaal neerzetten over het probleem van jouw klant, zodat die zichzelf herkent en kiest voor jouw oplossing. Op je homepage heb je die ruimte al niet eens! Hier gaat het erom dat je lezer snel ziet waar hij is beland, welke diensten jij biedt en bijvoorbeeld wat jouw gratis weggever is.
Verdelen
Van de productpagina’s heb je er waarschijnlijk meer. Dan gaat het er dus om dat de lezer kan vergelijken. Niet met ingewikkelde schema’s en tabellen, dan maak je het veel te lastig. De kunst is om met rake zinnen, titels en tussenkoppen, direct een helder raamwerk neer te zetten: dit is het aanbod, speciaal voor degene die dit probleem heeft en deze werkwijze waardeert.
Uitwerken
Dát werk je dan vervolgens uit met herkenbare problemen, die je ombuigt in een gewenste nieuwe situatie, plus een stappenplan hoe de lezer daar met jouw oplossing zou kunnen komen… als hij NU nog even kiest voor de groene knop. Zoiets.
En een snufje zout. Of wat pit!
Het is allemaal niet heel erg moeilijk. De grootste kunst is meestal om het voor je eigen dienst of product zo even uit je mouw te schudden. Daar kun je soms wat hulp bij gebruiken. Al is het alleen al om tijd vrij te maken voor je websiteverbeteringen. Of om net dat creatieve ideetje te bedenken waar jij mee verder kunt. Wil je zulke hulp? Ik heb nog plek in de live-training op 3 november.
En anders: blijf deze blogs gebruiken om je gedachten op het goede spoor te zetten. Blijf in kleine stappen werken aan je website. Hij is nooit perfect, en nooit helemaal af. Ook al zou je -vaak- wensen van wel.
Tot de volgende blog!