Natuurlijk herken je dit. Dat je je afvraagt hoever jouw website afstaat van het keurmerk ‘echt goed’. Je ziet regelmatig van die aanbiedingen om je site te laten beoordelen. Maar je maakt er geen gebruik van. Want wat als het slecht uitpakt?
Je hebt geen honderden klanten nodig trouwens, en dus ook geen duizenden bezoekers per week. En toch wil je weten hoe je jouw website zo aanpast dat je écht de juiste klanten aantrekt, toch?

Gebruik deze checklist om te beoordelen waar je site nog onvoldoende kwaliteit en authenticiteit heeft om bezoekers om te zetten in klanten. Want stel nou dat je die punten kunt aanpassen…
Check 👉 en weet dat ik je kan helpen met specifieke en concrete verbeteringen in slechts 50 minuten via ZOOM… niet gratis… wel heel erg effectief!

1: Heldere indeling en structuur

Heeft jouw website een menubalk met knoppen die ook voor een nieuwkomer totaal logisch zijn en is jouw indeling helder en overzichtelijk?
Bezoekers willen snel vinden wat ze zoeken. En de titels van jouw programma zeggen hen niks :).

2: Duidelijk aanbod met focus

Bied je te veel diensten aan of juist te weinig? Staat je belangrijkste aanbod goed in beeld? Of heb je een gratis weggever in de etalage terwijl daar al een halfjaar nauwelijks nog vraag naar is?
Focus je op datgene wat je écht wilt verkopen. En zet ze in (chrono)logische volgorde, dat maakt het allemaal zoveel makkelijker.

3: Authentieke toon en taalgebruik

Klinkt jouw website zoals jij zelf spreekt? Dat is een mooi begin. Maar als je het over je klanten hebt: gebruik je dan ook letterlijk hun woorden? Of heb je het samengevat in clichés waardoor ze zichzelf toch niet herkennen en waar ze zeker niet door getriggerd worden?
Gebruik geen standaard verkooptaal en pas op voor het marketingenthousiasme van ChatGPT. Gebruik woorden uit je testimonials of uit het eerste telefoontje met je klant vlak voordat ze ‘ja’ zeiden tegen je aanbod.

4: Voel je je eigen teksten?

Past je tekst ook echt bij jou? Voelt de tekst als een verlengstuk van jezelf? Ben je extra trots als je het leest, is dit precies zoals je bent en wilt zijn?
Zorg dat je je woorden met zorg kiest – ze moeten voor 100% bij jou passen!

5: Raken je teksten emotioneel?

Schuren jouw teksten een beetje? Raken ze je klant in het hart? Authenticiteit zorgt voor een emotionele connectie die klanten overtuigt. Je hoeft niet altijd hárder te zijn, je mag juist ook extra doorprikken in de zachte kant of een rauw randje van jezelf laten zien.
Je woorden mogen beelden oproepen, denk in filmscenes!

6: Duidelijke call-to-action (CTA)

Is het voor je bezoekers duidelijk wat ze moeten doen? Op werkelijk elke pagina? Als het goed is, wil je overal wat anders. Of heb jij nog overal diezelfde button met “Neem contact op’.
Neem de moeite om een route uit te stippelen met verschillende knoppen en teksten erop.

7: Focus op de juiste klant, niet op massa’s

Trek jij de juiste klanten aan? Is je tekst zo specifiek dat er mensen zullen zijn die ervan schrikken, die afhaken of gaan twijfelen of zij wel mógen komen bij jou? Helemaal goed! Richt je website op je ideale klant, niet op een zo groot mogelijk publiek.
Een niche is niet altijd nodig, maar specifieke en concrete voorbeelden en woorden wel.

8: Laat zien wie je bent

Toon jezelf! Deel een deel van jouw verhaal op je website zodat bezoekers inzien hoe bevlogen jij bent en waar dat vandaan komt. Vermijd een CV-stijl en vermijd overdreven uitweiden over jezelf, maar zorg wel dat je iets relevants biedt. Op die manier krijgen mensen vertrouwen in je.
Ondersteun met foto’s en denk na over waar je wel of niet de lezer aankijkt, wat je doet of hoe je overkomt.

9: Tijd om te kiezen: wat wel/niet vermelden

Heb je duidelijke keuzes gemaakt in je aanbod en inhoud? Minder is vaak meer, maar vergeet geen essentiële informatie. Sommige ondernemers bieden veel diensten en beperken dan de tekst per dienst omdat het ‘anders teveel wordt’. Kies liever voor hooguit drie dingen en geef alle info per dienst die je lezer nodig heeft om direct, na 1 minuut of onderaan de pagina te kopen. Zet daar de buttons met de call to action 😊.

10: Is jouw website een verlengstuk van je persoonlijkheid?

Straalt je website jouw unieke persoonlijkheid uit? Word je er zelf blij van? Je mág kritisch zijn. Je mag verbeterpunten zien. Maar bedenk dat je huidige site wel is waar potentiële klanten NU op beslissen. Dus zorgt dat de hele sfeer helpt om met jou te verbinden en te kiezen voor jouw diensten.

💡 En? Hoe kom je erdoor?

Als je best tevreden bent, maar ook heel nieuwsgierig bent hoe het beter kan, dan nodig ik je graag uit. Kom naar mijn gratis Open Middag en hoor wat ik er nog aan toe zou voegen. Kijk hier voor de data.

Of wil je zo snel mogelijk precies weten wat je in jouw specifieke website zou moeten aanpassen aan de teksten om ze écht te laten werken en jouw ideale klanten aantrekken? Ik heb een online aanbod via ZOOM van 50 minuten, perfect als jouw tekst in de basis al goed is maar nog wel even wat pittiger kan! Stuur me een mailtje of app als je even wilt kijken of dat iets voor je is.

#websitetips #ondernemen #neuromarketing #authenticiteit #copywriting #tekstschrijver