Je hebt geen funnel nodig.
Je hebt geen social media nodig.​
Lees jij ze ook zo vaak, dit soort harde beweringen?

Ze brengen mij vaak compleet aan het wankelen. Ik schrik, ik ga klikken, ik race als een idioot door de tekst en zelfs als dan blijkt dat er niet zoveel aan de hand is, blijft het toch onrustig in mijn hoofd. Misschien heb jij dat ook.

​ Dat doen ze slim. Dit soort stellingen lijken nieuw. Het lijkt haaks op wat we al wisten. Het is afwijkend. En dus moeten we met ons reptielenbrein wel reageren, want als er in dat groene struikje een ander kleurtje zit, kan het net zo goed een gevlekt luipaard zijn die ons wil bespringen.

Daarom werken die beweringen zo goed. Maar het vervelende is dat ze met die ene zin, een volgend stukje aanraken. En dat is jouw eigen kritische brein. Je rationele ondernemershoofd. Want als die website, die funnel en die  social media niet nodig zijn, nou, vertel maar!

​​Hoe komen zij dan aan klanten? Nou?! Dát wil ik dan wel eens weten!!

Voordat je het weet slaat je hoofd op hol.
Want de meeste ondernemers doen verschrikkelijk hun best op al die onderdelen. Investeren er best veel geld in. En lopen er juist al jaren tegenaan dat ze onzeker blijven of ze het juiste doen.

Daarom is het zo irritant als je dit soort beweringen leest. Ze prikken in die half open wond van jou. Op dat nog roze dunnetje velletje. Ik heb er zelf tientallen, met deze zomer vol warmte en een muggenallergie.

Maar goed, die website dus. Niet nodig?
​Re: Nooit meer intrappen. Want het klopt, maar je website is gewoon een middel om je aanbod aan te bieden. En je aanbod heb je wél nodig. Dus bedenken, schrijven en verwoorden moet je het toch. Of je het nu als onepager, website, via LinkedIn of als Google Doc gaat aanbieden.

Maar zo’n funnel dan?
Re: Schrijf je maar eens in bij de mensen die dat zeggen. Je krijgt vast en zeker een bedankje. Een extra aanbod. Een opvolgmailtje. En daarna nog een stuk of 5 berichten in je inbox. Dat kun je een funnel noemen, dan is het een fuik. Maar zij zeggen dat ze hun opvolging geautomatiseerd hebben. En dat is superslim want je bent zo veel efficiënter. Maar het is ook gewoon een funnel.

En die social media?
Re: Die vind ik lastig. Als je mailinglijst hebt van 40.000 mensen… tja, dan is je mail je hoofdbron. Maar als je die nu niet hebt? Ik vind het eng om helemaal uit beeld te verdwijnen met mijn hoofd, en mijn teksten.
​Ik merk zelf ook dat ik sneller doorverwijs naar iemand die vers in mijn geheugen zit omdat ik ze wekelijks voorbij zie komen.
Ik weet ook dat er ondernemers zijn die één ding heel goed hebben ingericht. Ze hebben bijvoorbeeld alleen die ene advertentie lopen op Meta Business, of Google Ads. En die levert zoveel inschrijvingen, dat het genoeg is. Best lekker 😊. Maar makkelijk? Echt niet! Dan heb je blijkbaar de precieze klant geraakt met de perfecte boodschap en zit je exact op het goede tijdstip en vaak genoeg op het juiste kanaal.

Heb je dat nog niet voor elkaar? Niet zo stevig? Samen kijken helpt! Wil je mijn kritische blik daarop en eventueel uitgewerkte nieuwe creatieve teksten? Dan help ik je graag.

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?