Bij een goede coach kunnen er in één middag allemaal kwartjes tegelijk vallen. Ken je dat? Ik had het begin deze maand, bij Selma Foeken. In het vorige blog had ik het ook over haar. We deden onder meer een oefening met kernwaarden, ken je die? Ik deed er deze week dus een prachtige ontdekking over die ik graag met je deel. Gerry Draaisma werkt namelijk ook met energiewoorden, of kernwaarden. Zij noemt het kwispelwoorden en die vind ik zelf eigenlijk wel zo vrolijk klinken! Dan mag je uit een hele lijst tien woorden filteren die jou aanspreken. Dan verklein je dat aantal tot 7, dan doe je er nog drie weg, en tenslotte nog 1. De top drie van woorden die je overhoudt, zijn jouw energiewoorden.

Het leek mij altijd onzin. Totdat ik het bij Gerry deed. En bij Selma weer. Wat blijkt?

Hoe vaak je de oefening ook doet, de nummer één is heel vaak dezelfde.

Maar Selma zei er nóg iets over. En dat wist ik nog niet.

Dat eerste woord, dat energiewoord waarvan jij elke keer dat je er eentje moest wegdoen dacht: ‘deze blijft IN ELK GEVAL’, dát is vaak ook de belofte aan je klant.

Een kwestie van omdenken.

Jij maakt je klant immers slanker. Of sportiever. Of gezonder. Of je helpt met financiële planning, focus of communicatie met je collega’s. Dat is wat je doet, afhankelijk van je bedrijf. Je resultaat! Daar draait je hele website om!

Maar je doet ook een belofte. Namelijk het gevoel daarachter.

Slanker is veel meer dan dat, namelijk óók meer zelfvertrouwen.
Meer geld overhouden is: een fijner gezinsleven.
Minder ruzie op het werk is:  productiever in je werk en gezelliger thuis.

Bij Selma hoorde ik voor het eerst dat hier de link was met die energiewoorden.
Mijn nummer één woord is RUST. Mijn basis om goed te functioneren, want ik ben van mezelf al druk genoeg.

Dat woord, rust, is dus ook wat ik klanten beloof. En toen ik dáár over nadacht, bleek dat te kloppen. Toen ik nog alleen tekstschrijver was, kon jij je teksten over de schutting gooien en kreeg je ze na een paar dagen terug, herschreven en al. Als klant had je instant rust gekocht, een soort chocolademelk, maar dan niet die van Droste maar met dat konijntje in die gele plastic bus. (Generatie-dingetje?)

Maar de échte rust krijg je als je rust krijgt in je hoofd. En dat bereik je alleen als het werk niet alleen goed is gedaan, maar ook goed voelt. Voor jou!

Voor veel ondernemers is dát even een lastig stukje.

Bij een groot bedrijf wéét je dat het niet om jou draait en dat de website nooit helemaal uitstraalt wat jouw visie is. Het gaat om het grotere geheel, het hele bedrijf. Dan mag het beeld wat vager zijn. Een website is al gauw goed.

Terwijl, als je zelfstandig ondernemer bent in de dienstverlening, coach of trainer, dan draait het juist om jou. En heb je waarschijnlijk langer de behoefte om te stoeien met woorden, te wisselen en te draaien. Je wilt het wel precies goed.

Dat geldt dan ook voor je aanbod.

Je biedt al diensten aan, maar naar aanleiding van mijn vragen concluderen veel klanten dat er dingen missen. Het is toch niet zo helder als ze dachten. Dáárom is je marketing zo moeizaam. En daarom lukt het je zelf vaak niet met je teksten.

In dat geval heb je geen schutting nodig om je teksten overheen te gooien. Dan wil je tijd.

En ongemerkt was ik al bezig deze zomer om mijn nieuwe aanbod zo in te richten dat ik vanaf januari klanten ga helpen die meer tijd willen hebben om hun website écht goed in te vullen, samen met mij. Ze krijgen daardoor rust in hun hoofd, dat is het doel. Om dat te bereiken mag het best tijd kosten, en onrust veroorzaken. Want we hebben allemaal voldoende prikkels nodig om te blijven puzzelen, zodat de stukjes vanzelf in elkaar vallen. In je eentje komt je denkproces tot stilstand en word je afgeleid door de waan van alledag. Ik ga dus prikkelen en sturen met gerichte feedback. Dan krijg je eerst je aanbod of je diensten helder. En zetten we daarna pas samen de puntjes op de i.

En toen kwam Selma om de hoek met haar rake opmerking.

Want wat beloof ik daarmee aan mijn klant? Dat weet ik nu; RUST!  Niet alleen in je agenda, maar vooral in je hoofd. Want als je je aanbod optimaliseert voordat je je website op zijn kop zet, heb je straks alles af. Dan komen de woorden als vanzelf en voelt het na afloop zó goed dat je die tijd zo weer inhaalt. Dát voelt pas lekker!

Huiswerk: Dus wil jij stiekem alvast aan de gang met jouw webteksten? Denk ook eens na over die energiewoorden of kernwaarden die voor jou zo belangrijk zijn. Kijk eens goed naar je nummer één. Als dat woord voor jou zo belangrijk is, is dat dan misschien ook jouw belofte aan je klant?

PS: wil je verder nadenken over jouw unieke talenten? Selma helpt bij je marketing als jij zo’n ondernemer bent die niet klakkeloos wil doen wat iedereen al doet. Regelmatig geeft ze workshops over de 12 ondernemersprofielen om te kijken welke marketing het beste bij jou past. Ik heb geen joint venture met haar, mocht je dat denken. Maar ik verwijs graag door naar andere ondernemers waar ik zelf wat aan heb gehad. En voor je eigen kwispelwoorden kun je natuurlijk ook nog terecht bij Gerry Draaisma. 

 

De 12 ondernemers profielen