Afgelopen week zat ik er even doorheen. Ik was aan de gang gegaan met nieuwe pagina’s op mijn website en het was één grote chaos geworden. Tegelijk moest en zou ik van alles ontwikkelen, lanceren en promoten, want al die activiteiten verkopen zich natuurlijk niet vanzelf. En tussendoor had ik ook nog behoorlijk wat afspraken met klanten, oja, en een paar lezingen….
Je begrijpt misschien al wat er gebeurde…
En nu ben ik even heel open. Want terwijl mijn Facebook-advertentie honderden mensen bereikte, kwam er geen enkele inschrijving binnen. Daar werd ik knap zenuwachtig van. Was het plaatje verkeerd? De tekst? Had ik de goede doelgroep wel? Genoeg budget?
En toen kwam mijn man even om de hoek kijken. Letterlijk. Hij keek even naar mijn gesputter, vroeg me om de advertentie te laten zien en concludeerde: ‘dat plaatje zegt toch helemaal níks?!’.
Au.
De campagne heb ik even snel stopgezet. Het probleem zat ‘m dus in Facebook. Wat was ik opgelucht. Snel oplossen!
Maar toen keken we even verder. En zagen we dat er desondanks mensen hadden doorgeklikt naar mijn website. En die waren vervolgens zomaar vertrokken! Aargh!
Toch hakte dit er minder in.
Want ik wist wel dat het daar, op mijn website, een chaos was. Alleen, ik dacht – hoopte – dat de mensen daar wel doorheen zouden prikken. Dat ze me goed genoeg kenden inmiddels om zich toch in te schrijven.
Bovendien had ik net nog een coach horen roepen dat je moet ‘dromen, durven en doen; maar vooral DOORGAAN’.
Toch kon ik maar één ding doen.
Even STOPPEN.
Dat is voor mij de ultieme manier van doorgaan. Even koffie drinken bij een vriendin met goede adviezen. Even afstand nemen. En ineens zag ik het.
Ik moest mezelf even als klant behandelen. En wat zeg ik tegen die klant?
1: bedenk eerst je structuur, bedenk wat je boodschap is en welke elementen belangrijk zijn.
2: Schets je pagina’s en verbind ze. Voorbereiding is alles!
3: als je fotomateriaal niet goed is, ga niet je website aanpassen, maar zórg voor goede foto’s.
Ik wilde van alles anders. Nieuwe foto’s, nieuwe software, nieuwe thema’s. Ik zag van alles en wilde van alles. Maar onder het mom: ‘ik ben niet zo kieskeurig, ik vind heel veel mooi!’ combineerde ik alles door elkaar. En mijn team kon me niet stoppen, want doordat ik vooraf geen plan had onthuld, hadden ze geen idee wat deze keer mijn aanvliegroute was.
Herken je dat?
Je weet dat je moet ingrijpen, of dat dit is wat je tegenhoudt. En toe doe je niets. Ben je een beetje verlamd. Of net zoals ik: dolgelukkig met al die klanten die het ultieme excuus vormen om niets aan mijn eigen bedrijf te doen.
Ook bij mij ging het dus fout. En misschien herken jij dit ook heel duidelijk. En is dat de reden dat je voorlopig, liefst de eerste járen, niet weer begint aan een restyling van je website.
Maar de wereld draait door, en websites verouderen steeds sneller. Daarom geef ik je drie adviezen waarmee je een crisis zoals hier in goede banen kunt leiden.
- Zorg ervoor dat je zelf dingen kunt aanpassen op je site en dat ook doet. Door het bij te houden, voorkom je dat het een megaklus wordt die je gaat uitstellen… en dát kost je dus klanten.
- Zorg voor een sparringpartner die met je meekijkt. Al is het maar af en toe, en om het hoekje. Een goede vriendin of je partner hebben er dan misschien ‘geen verstand van’, maar ze zien vaak wel waar de onlogica erin is geslopen. En vergeet de kinderen niet, van puber tot student zijn ze ongenadig kritisch en daarmee je gouden hulp!
- Splits je taken. Doe éérst de inhoud, dan de restyling in de vormgeving. Als je op beide tegelijk gaat rommelen, kost het twee keer zoveel energie en doe je concessies waar je ze niet wilt doen.
Is dat alles? Ik hoop het wel. Keep it stupid Simple, zeiden we ‘vroegûr’. Ik maak er een quote van. Voor Facebook. Heb ik meteen iets leuks als Sinterklaas-actie…