Ik heb een postertje voor mijn neus. Prachtige visual van de 7 principes van beïnvloeding van Robert Cialdini, de nestor in marketingpsychologie, googel er maar eens op.
Cialdini’s theorie is gesneden koek voor iedereen die marketingteksten schrijft. Je schrijft om te overtuigen. En daar gebruik je technieken bij waarvan je weet dat ze werken: of je nu mensen verleidt om iets te kopen in de supermarkt, iets te gaan veranderen in hun leven of goed gedrag te gaan vertonen bij bezoek aan jouw natuurgebied of museum.
Om je geheugen even op te frissen, dit zijn de 7 trucs van Cialdini:
o Wederkerigheid, dus eerst geven, waarde geven!
o Consistentie, zodat het hele gevoel van je merk en boodschap klopt.
o Sociaal bewijs: mensen laten vertellen wat zij van jou vinden.
o Sympathie: je persoonlijke invalshoek laten zien en verbinding maken.
o Autoriteit, dus ook laten zien dat je de expert bent, de dokter in de witte jas. Die geloof je (meestal).
o Schaarste: beperkte tijd, beperkt aantal plekken, alleen nu nog zo goedkoop… creëer druk om tenminste iets te gaan dóen.
o Eenheid: laat mensen voelen dat ze niet raar zijn maar juist ‘een van ons’ als ze dit doen.
Ze werken. Absoluut. Bewezen.
Maar wat ik zo grappig vond: toen ik dit opschreef, noteerde ik bij die dokter in de witte jas direct: ‘meestal’.
En volgens mij is dat een heel relevant woord voor veel kleinere ondernemers.
Ik zie best veel types die juist dingen net even anders doen. Omdat ze afwijken van het gemeengoed in hun branche. Soms letterlijk niet meer geloven in die witte jas, maar heel vaak ook gewoon niet meer mee willen in bepaalde patronen. Ze hebben hun eigen pad gekozen en merken dat het aanslaat, maar ze vinden het moeilijk om dat vervolgens ook zo openlijk te verkondigen op hun website.
Onlangs had ik dat nog met een organisatie-adviseur. Zal ik haar casus met je delen?
Dit gaat om een hele pittige tante die eigenlijk altijd wel werk heeft en van het ene in het andere mooie project rolt, terwijl de oude opdrachtgevers haar steevast 3x vragen om een verlenging omdat ze zulk goed resultaat levert.
Dat voelde wel goed. Maar ze wilde ook wel een beetje koers wijzigen. Ze wilde liever wat meer afwisseling. En dan ook wat meer bedrijven waar ze écht een band mee voelt, de mannenbedrijven. Maar ja, wat krijg je dan? Als vrouw? Je vraagt je af of het niet gek is om dat zo specifiek te benoemen. Of het niet discriminerend is naar andere bedrijven. Of het niet veel te smal is…
Elke keer dat ze er zelf over nadacht, liep ze vast.
Dus had ze het uitgesteld totdat ze mij inschakelde. Toen kwam de aap uit de mouw en legde ze ook alles bij mij neer: als jij er nu eens een nieuw verhaal van maakt? Dat heb ik gedaan. En toen ze alles las en niet meer kon stoppen na de 1e alinea, voelde het nog altijd heel eng… maar wel goed. Ze deed haar ogen dicht, mailde de tekst naar haar vormgever en knalde het online. Dat heb je met ex-topsporters, die geven niet op halverwege ook al zijn ze bang.
En wat denk je? In januari hield ze 2x de boot af van een verlenging. En prompt daarna kwamen er twee grote projecten op haar pad. Eentje uit de agrarische sector. Eentje uit de bouw. Directeuren die graag een pittige dame wilde om een poosje hun rechterhand te zijn. Ze heeft niemand hoeven overtuigen. Ze heeft haar eigen verhaal op tafel gegooid en via mij op haar website gezet.
Nu is niet de dokter in de witte jas van 13-in-een-dozijn, maar is ze haar eigen personality voor de mannenbedrijven… en dan heb je Cialdini bijna niet meer nodig.
Wil je ook zo’n website maar heb je het gevoel dat je nog niet helder genoeg hebt wat je zelf wilt en aandurft? Weet dan dat mijn kracht juist zit in het mee-adviseren. Samen met mijn klanten bedenk ik regelmatig compleet nieuwe diensten en strategieën waardoor de structuur én de boodschap ineens zonneklaar zijn. Eigenlijk is dat het geheim van tekstschrijven 😊. Mail gerust als je wilt weten of een spardag past bij jouw wens om je website (of je andere teksten) te verbeteren.