Ik lees nogal wat nieuwsbrieven, ik volg veel businesscoaches en marketing is natuurlijk gewoon mijn business. Ik vind het supergaaf wat je met je content, met je woorden, met alles wat je doet en laat zien, kunt bereiken qua bedrijf. Heerlijk!

Maar… ik ken ook de andere kant.
De kant dat je van alles doet.
Adviezen opvolgt. Online cursussen uitspit.

Dat het voelt alsof je meer met jezelf bezig bent dan met je klanten. Grrrr!

En dat je uren & euro’s investeert in het bouwen van funnels, advertenties en posts en dat het toch nog steeds niet loopt zoals je had gehoopt.

Als je dat herkent, wil ik je wijzen op de helikopter boven je hoofd. Als je daar nu in gaat zitten en je kijkt naar je bedrijf… is dan de kern in orde? Volgens mij is die kern jouw boodschap. Dat wat je zegt en laat zien. Maar waar komt die boodschap samen? Op jouw website. De website is dus die kern!

Het slechte nieuws: dan moet het daar wel kloppen. Waarom gaat het dan toch zo makkelijk mis op dat punt?

Mijn visie: ik denk dat veel ondernemers bezig zijn met dat eerste contact, dat grote bereik en die nieuwe mensen, en dus vooral met social media. Juist daar is alles kort, snel, vluchtig. En kun je slechts kruimeltjes laten zien van die heerlijke boterham.
Probeer dan maar eens indruk te maken! Dat is moeilijk met kruimeltjes!

Maar confronterende vraag: worden jouw mensen wel verrast als ze doorklikken naar je website? Als ze dus toch een keer dat kruimelspoor oppakken naar jouw boterham?

Eerlijk?

Ik denk dat veel ondernemers die potentiële klanten, die dus eigenlijk al heel graag iets willen of echt actief zoeken, ook mislopen.

Want ik zie weinig websites die goed laten zien wat hen uniek maakt, of op zijn minst bijzonder. En ik zie dat vooral heel veel aanbod, echt vaag blijft.

En nu komt het: dat laatste zien ondernemers vaak niet.

Ze vinden het helemaal niet vaag. Hun business is maatwerk en meer details zijn niet nodig. Of ze willen het kort en krachtig houden. Bovendien mogen mensen mailen of bellen, graag zelfs. Want je kent deze vast ook: ‘als ik ze eenmaal aan de telefoon heb, dan praat ik die mensen wel binnen’.

Ik hoor het vaak. Maar er zit een dikke denkfout in. Dat vage aanbod houdt namelijk die telefoontjes tegen. En die grijze mist over jouw eigen rol, maakt jou vergelijkbaar met anderen. Daardoor surfen mensen door.

Dan bereik je via je socials echt wel nieuwe mensen. Geen honderden misschien, maar wel doorklikkers. Je hoort alleen niks omdat die tussenstop op jouw website niet leuk was. Ze hadden gehoopt op een overheerlijke sandwich met salade, crispy en vol kleur en verse krakerigheid. Maar er lag een boterham met pindakaas. Of was het nou chocopasta? Nouja, zoiets. Daar hebben ze verder niet goed naar gekeken…

Voel je?

Als je kern niet pakkend is, kun je nooit genoegen nemen met die lage bezoekersaantallen en blijf je rondhollen in de ratrace van social media.

Adverteren helpt namelijk ook niet als je vaag bent, of weinig uniek.
SEO zorgt wel voor instroom maar ook niet voor bellers.

Dus. Mijn advies?

  • Verbeter je boodschap.
  • Boek die fotoshoot zodat je recht doet aan jezelf.
  • Zorg voor die super scanbare en boeiende teksten.
  • Maak jezelf uniek en je aanbod super concreet.

En dan….

Ik beloof geen gouden bergen. Maar ik kan wel zeggen: dan is ondernemen gewoon weer leuk. En levert het ook meer op.

 

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?