Als copywriter kan ik goud geld verdienen als ik in recordtijd een enorme bult blogs, nieuwsbrieven en emails zou produceren voor mijn klanten. Met Ai kan dat. En toch doe ik het niet. Heb er – uiteraard! – wel mee geëxperimenteerd. Juist de betaalde trainingen gedaan omdat ik wilde weten wat de finesse dan is. En inderdaad, de eerste keren flabbergasted zitten turen naar het scherm. 

Maar nu heb ik ontdekt waarom ik er zo’n weerstand op voel.
En dat kan ik je uitleggen. Handig om te weten als jij er ook tegenaan hikt… het gevoel dat je gék bent als je géén CHATGPT gebruikt… en tegelijk je buik die zegt dat er gewoon niks aan is.

Die weerstand zit hem in de manier van werken. Als je normaal gesproken bezig gaat met je marketingteksten, dan laat ik de klanten vertellen. Wat doe je met jouw klant? Hoe help je ze? Wat vinden ze daarvan? Wat is het resultaat? 

Met elke vraag die ik stel, ga jij harder glunderen. Sneller praten. Jouw enthousiasme stroomt van de woorden en de zinnen af. En dát stoppen we in de teksten. 

Even heel kort.

Als je zelf gaat schrijven, wil je ook iets vertellen. Vaak is het goed nieuws. Over een afgeronde casus, of een klant die jou mailde. Dan is de toon net zo enthousiast. Jouw energie voelbaar. 

 

Maar wat gebeurt er als je iets wilt schrijven en je vraagt het aan CHATGPT? Eerst ben je flabbergasted. Wát snel, wat veel, wat goed! 

Maar dan ga je beter lezen en denk je: hé, nee, niet dat woord. Oh jakkes, zo zou ik het nooit zeggen. Iets verder: oeps, wat bot, nee, dat zegt mijn klant juist niet. 

Dus je zet je ‘nee’ pet op. 

En bij mij is de dan de volgende stap: ik ga corrigeren. Snel. Haastig. En dan denk ik al gauw: ‘Zo. Nu moet het wel klaar zijn hoor. Anders kost het alsnog een hoop tijd.’

 

Het lijkt dan goed. Maar de spirit zit er niet in. Dat is niet erg als je een lange tekst wilt produceren vol zoekwoorden omdat je simpelweg gevonden wilt worden via Google. Dan heb je véél tekst nodig. 

Maar als je nieuwsbrieven schrijft die goed geopend worden, omdat je lezers ze altijd leuk vinden om te lezen? Dan wil je dat niet. Dan haken er lezers af. Daardoor daalt je openingspercentage. Ga je méér lijken op al die andere aanbieders. En lopen de lezers net zo hard bij je weg als dat je ze naar je toe hebt getrokken. Ik vind dat zonde.
Maar voor jou geldt misschien dat ChatGPT jou wel uit je writersblock haalt. Dat het enorm veel sneller is dan jouw getuur naar een leeg scherm. 

Dat snap ik. Dus gebruik ChatGPT vooral wel voor de volgende dingen:

 

  • Vraag om het te controleren op spelling. Die je ook kunt aanzetten in Word trouwens, standaard. Of al meeloopt in je Google Docs.
  • Vraag om alternatieven als je kopregels of een tagline zit te bedenken. Als inspiratie. Of als bevestiging dat je eigen idee zoveel origineler was.
  • Laat Chat meekijken naar je blinde vlekken. Heb je bijvoorbeeld 5 bezwaren die je wilt wegnemen in een serie berichten? Vraag dan om die 5 aan te vullen. Misschien komt er een geweldig voorstel uit die je zelf echt over het hoofd had gezien.
  • Of gebruik AI om je content te vermenigvuldigen en op te splitsen in losse social media berichten als je zelf een stuk hebt geschreven met echt jouw eigen invalshoek.