Naast de coachende tekstschrijver ben ik ook tekstcoach voor de cursisten van een marketingcoach in haar online programma. Daar zie ik hoe fijn ondernemers het vinden om feedback te krijgen op details.
Even snel toelichten: in mijn eigen bedrijf zat mijn toegevoegde waarde vaak in het grote plaatje, in de rode draad en hoe je dat dan verdeelt door je hele website.
Van haar cursisten krijg ik wekelijks vragen in mijn mail die soms alleen gaan over de kop en eerste zin van een advertentie. Of alleen een mail met een aanbod in een lancering. Of specifiek over het stukje over de ondernemer zelf.
Leuk om te doen. En ik heb gemerkt dat ik er goed in ben… zelfs als ik die ondernemer vooraf niet persoonlijk heb leren kennen. Dat was een eye-opener voor me!
Zo’n eye-opener dat ik dit jaar ook gestart ben met eigen online sessies, jawel…. Ik, de pittige onderneemster die zo graag live spart omdat je elkaar dan zo lekker in de rede kunt vallen en de energie ons zo heerlijk omhoog stuwt!
Die ZOOM-sessie is dan wel een soort VIP-versie geworden. Want toen ik het bedacht, was dat ook omdat ik één ding absoluut anders wilde; ik wilde jou erbij!
Dat maakt nogal flink wat verschil. Of je een filmpje krijgt met wat iemand anders denkt over jouw site… op grond van wat ik dus meen te weten over jou.
Je voelt al dat ik dan veel voorzichtiger zal zijn. Meer zal vragen. Minder durf voor te stellen omdat ik niet zéker weet dat het past bij jou.
En dat is de gamechanger in mijn eigen ZOOM-sessies!
Daar doen we het samen.
Jij en ik terwijl de video meedraait en we samen door jouw scherm/website heen lopen.
Dan kan ik opmerken wat ik zie.
Kun jij reageren.
Kan ik voorstellen.
Kun jij bijsturen.
Daardoor kom ik met betere voorstellen. Vinden we het juiste woord, de perfecte keuze. En kunnen we dus spijkers met koppen slaan!
Denk je dat het iets voor jou is, zo’n sessie in ZOOM?
Het begint vaak met de details waarover ik ook vragen krijg als tekstcoach.
- Ik zie veel herhalingen, in titels en koppen, de eerste zin en de eerste call to action. Allemaal diezelfde term waardoor het lijkt alsof je SEO-tekst moest maken voor je vindbaarheid terwijl je lezer steeds hetzelfde leest. Afwisseling is zoveel krachtiger en fijner!
- Ik zie onnodig creatief gedoe met trajecten en programma’s. Dan ligt de nadruk ineens volledig op taalkunstjes met de titel van jouw aanbod, maar waar blijft de klant in dat geheel?
- En ik zie lange aanloopjes. Wollig, clichés en hoog over omdat je eerst dat grote plaatje wilt schetsen. Tegen de tijd dat jij inzoomt op iets concreter, is je lezer al lang gevlogen. Zonde!
Twijfel je, nu je dit leest, of jouw website wel optimaal werkt richting je lezer? Of het beter kan en waar? In een ZOOM-sessie hebben we drie kwartier om de vinger op de zere plek te leggen, verbeteringen te bedenken en daar jouw eigen sausje overheen te gieten… juist omdat we samen zitten. Daarom is het die 150 euro zo dik waard. En daarom zou ik hier snel een sessie plannen als ik jou was, je weet nu waarom ik niet alle werkdagen tijd heb.
Tot later!