Ik downloadde laatst een voedingsschema met ayurvedische voeding voor mezelf. Dat ging niet alleen over wat je wel en niet moet eten als je goed voor jezelf wilt zorgen, het ging ook over beweging, ontspanning, de momenten van je maaltijden en hoe je dan eet.

Het was een geweldig mooi en compleet E-book.
En ik dacht aan die ene klant die ook met ayurveda werkte. Maar daarvoor iets anders deed. En daarna nog weer iets anders is gaan doen.

Terwijl die Ayurveda, dat werkte. Maar niet altijd, niet bij iedereen, niet gegarandeerd 100%. Haar marketing was wél van de grote beloftes, want zo had ze het geleerd. Maar af en toe kreeg ze dus wel een ontevreden klant in haar inbox en dan ging ze toch weer twijfelen, tweaken, aanpassen…

Veel ondernemers, en dat herken ik wel, worden onzeker als het niet meteen werkt.
Ze promoten dus eerst ‘een beetje’. Om te proberen. Kijken of het aanslaat. En als het dan niet storm loopt? Oei. Dan schrikken ze. Is dit wel zo goed? Is dat wat die klant wil?

Vaak zie je dat ondernemers dan gaan bijsturen. Vrij snel, want hey, wij zijn daadkrachtige types 😊. We hadden sowieso nog -tig andere ideeën!

Wat er dan gebeurt, is dat je steeds op het midden blijft hangen. Je doet iets en dat doe je goed. Maar heeft je omgeving de kans gehad om te zien hoe goed jij bent? En heb je jezelf de kans gegeven om je expertstatus op te bouwen?

Het gevaar is dat je jezelf terugschroeft. Teveel beloven is niet fijn, maar te weinig werkt ook. Houd dus in je hoofd dat het mag groeien. En dat er altijd klanten zijn voor wie het niet 100% zaligmakend is.

Ø Die ayurvedische ontbijtjes helpen niet als ik er ’s avonds een Mc Donalds overheen gooi.
Ø Die website werkt niet als je domme dingen gaat roepen op je socials.
Ø Dat lichaamswerk helpt niet als je in een slechte relatie blijft zitten of bij een slechte baas.

Maar daar ben jij niet verantwoordelijk voor. Is je product of dienst goed? Durf er dan voor te gaan staan. Durf het te blijven promoten! Geef het tijd, geef het ruimte, geef het energie. Blijf denken en communiceren vanuit je klant en diens verlangen of probleem.

Dek jezelf in met eerlijke randvoorwaarden, maar maak jezelf dan niet klein door je product te presenteren als iets wat je klant ‘eventueel ook wel zou kunnen proberen….’.

Creëer iets wat geweldig is en hou vol! Ik weet zeker dat die ene klant van jaren terug dit Ayurveda boekwerkje ook had kunnen maken. Maar ze is wat anders gaan doen en eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ze nu doet. Dan blijf je eeuwig in de testfase hangen en heb je ook steeds weer nieuwe boze mensen aan de lijn. Of klink ik nu teveel als een businesscoach?