Op het moment dat ik dit schrijf heb ik mezelf even losgelaten. Ik blijf thuis, ga écht wel wat doen maar ga ook vooral en veel lopen ‘rommelen’. Wasjes draaien, opruimen, spullen verplaatsen… je kent het misschien wel.

En ik realiseer me ineens dat die lossigheid iets is wat je ook nodig hebt als je je website wilt aanpassen.

Als ik ondernemers spreek, is bijna niemand tevreden met zijn website. Bijna iedereen heeft dingen die niet kloppen, diensten die er nog niet op staan, pagina’s die nog aangevuld moeten worden. Maar omdat we weten dat het dan nog niet klaar is, omdat er inmiddels al veel méér is veranderd in je bedrijf, begin je er maar niet aan.

Niet echt.
Nog niet.

De spanning die dat geeft, zie je terug als ze gaan praten over hoe die nieuwe site er dan uit moet zien. Dan willen ze wel iets anders, maar ze zitten vooral in de verdediging: dit is nodig om dit… dat kan niet anders want… dat hoort toch zo want dat heb je geleerd…

Kortom, je staat op de ja-maar modus.
En vanuit die modus heb je helemaal geen zin om keuzes te maken, nieuwe paden in te slaan, oude teksten weg te gooien.

Maar dan! Ik heb het voor je!

Dan komen ze bij mij op de Open Dag. Of ik spreek ze ergens anders.
Op het moment dat ik hun verhaal even uittéken… dan verandert de sfeer.

Dan zie je die schouders zakken. Dan zie je dat die blik zich opent. Ooooooooh…. ja…. dat is wel heel veel fijner om het aanbod of je dienst zo neer te zetten. Zoals je dat al wilde. Maar nog niet voor je zag.

Dan gaat het dus niet om de tekst of de woorden.
Het gaat om het framework. De opbouw. De structuur.
• Kiezen welk van je diensten het belangrijkst is.
• Bepalen wat je lezer minimaal over je moet weten, meteen bij binnenkomst.
• Bepalen hoe klanten bij je binnenkomen…
• en of het dan nog logisch is dat je gratis weggever daar staat waar je die ooit hebt neergezet.

Dit is waar het om draait. De keuzes over je bedrijfsvoering en je strategie die bepalen hoe je website eruit moet zien. Geen webbouwer die ernaar vraagt. En dus is het fijn als je tekstschrijver ermee begint. Het is 30% van wat we bespreken, schat ik.

Eigenlijk wilde ik vandaag wat anders delen. Dat je altijd eerst duidelijk moet maken wat je lezer te halen heeft bij jou. Dat een woonplaats vermelden toch handig is, ook al werk je online. En dat je je lezer moet vertellen wat hij/zij moet doen, altijd en overal.

Maar dat kan later. Nu even naar jou en je weerstand.

• Bepaal eerst even hoeveel jouw site nog anders moet.
• Voel waar je ‘ja-maar’ zou kunnen zitten.
• Kijk of je jezelf los kunt laten voor een paar uurtjes en alvast wat aanpassingen kunt doen.

En wil je eigenlijk toch echt aan de slag om die site zo te maken zoals die er al lang hadden moeten staan, shining & sparkling? Dan ben je van harte welkom om bij mij te komen.

In een week kan ik je alles volledig uit handen nemen.

En in één dag kan ik ook alle lijnen uitzetten als je liever zelf die tekstberg opklimt.