We weten best dat we zichtbaar moeten zijn. Maar elke keer dat je denkt: nu ga ik écht… dan zie je iets bij een ander waarvan je denkt: oh nee, dát wil ik dus niet. En vervolgens doe je het niet.
Of je probeert wel wat. Maar het levert niks op. En dus wordt het net zo stil als bij degene die niet begon.
Ik snap het. Maar ik denk ook dat het relatief eenvoudig is op te lossen.
De clou is dat je vooraf bedenkt wat wél goed voelt. Waar je wél over durft te praten. Op welke manier je het wél wil laten zien.
Voorbeeld?
• Je hoeft geen video te maken als je niet met je hoofd in beeld wilt, je kunt ook nog steeds geschreven posts maken.
• Je hoeft niet op álle social media kanalen. Je kunt er ook gewoon één uitpikken.
• Je hoeft niet direct om reviews te ‘leuren’. Je kunt ook gewoon vertellen over die klanten, anoniem, maar wel heel herkenbaar qua setting voor je volgers.
• Je hoeft niet te roepen dat je geweldig bent. Je kunt ook gewoon laten zien wat je doet.
Voorkom in elk geval:
• Dat je tussendoor schreeuwerige reclameposts maakt met een stockfoto. Dat doet afbreuk aan alles.
• Dat je niks doet omdat je Instagram haat. Blijf dan op Facebook. Of ga zoveel leuke mensen volgen op LinkedIn dat het dáár interessant wordt om te zijn… te reageren… en uiteindelijk zelf te posten.
• Dat je alleen maar post over de dingen die jij doet om te groeien. Je houdt daarmee zelf een beeld in stand dat je nog aan het starten bent, dus laat óók je werk met klanten zien.
• Dat je alleen maar mensen bedankt en feliciteert. Dan is het net alsof je zelf niks weet te bedenken. En dat je er maar een beetje bijhangt. Jouw netwerk heeft niks aan bedankjes als ze niet eens weten wat je dan met die partij hebt gedaan, en waarom het zo tof was. Bouw het dus op, maak het compleet of laat het weg.
Wat fijn werkt:
Als je website de goede boodschap heeft, dan is dat trouwens een geweldige kapstok voor je berichten. Vertel wat over jezelf. Vertel wat het voor een ander doet. Vertel wat je in je aanbod hebt gestopt. Vertel wat je klant ervan vond. Vertel iets over de mens achter jou als ondernemer.
Vertel voor wie je dienst is bedoeld. Vertel waarom je dienst zo is ingericht met speciale faciliteiten voor mensen-ver-weg, voor een-stok-achter-de-deur of voor tijd-voor-verwerking.
Benoem garanties en borging.
Elk onderdeel is een bericht waard.
Eigen foto erbij en je legt de broodkruimeltjes neer waarmee nieuw klanten jou uiteindelijk weer weten te vinden. Lange termijn… maar het werkt 😊.
Oja, en tot slot: laat je niet weerhouden door je eigen boze gedachten over dat je de zoveelste bent. De Albert Heijn is ook niet nieuw, de Kalverstraat is niet nieuw, de Kringloop is zeker niet nieuw… en toch wordt er gekocht.
Tot later!