Afgelopen zomer heb ik mijn laatste paard laten inslapen. Bijna 30 geworden, waarvan al 24 jaar bij mij. Andere stellen gaan kamperen als relatietest, maar toen ik Jan leerde kennen kochten we samen dit paard en nu moesten we dus afscheid nemen. In afwachting van de veearts besloten we die laatste dag alvast de omheining weg te halen. De oude Fjord was eerder al overleden, voor de kleine shetlander hebben we al die lintjes en palen niet nodig.
Dus lint eraf. Palen eruit. Eén groot perceel in plaats van al die kleinere weitjes en doorlooppaden er tussen. Terwijl we bezig waren, zagen we mijn paard argwanend kijken. Huh? Geen lintje meer? Hij vertrouwde het niks, en ging keurig het gras in op de plaats waar altijd al een opening was. De honden idem dito. Als ik riep, rende ze gewoon buitenom, terwijl ze in één rechte lijn naar me toe konden. Zo grappig. We hadden het er nog over.
En toen waren we klaar. Pakte ik de kruiwagen en zei vrolijk: ik loop vast terug naar de stal. Mijn man ziet me gaan… en wat denk je?
Ik had de schuine lijn kunnen pakken, maar ik deed precies wat de beestenboel ook deed: ik pakte het vertrouwde spoor. Een soort omgekeerde stelling van Pythagoras: ik pakte a2 + b2, terwijl c2 veel korter was geweest.
Tja. Zo zal het nog wel even blijven. Ook met uit het raam kijken en schrikken dat ik mijn paard niet zie. De waterkoker aandrukken omdat mijn dag begint met paardenpap maken, slobber. Automatismen waarvan ik er zoveel heb.
Zo is het ook met je website.
Want hetzelfde soort automatisme speelt bij de lezer op jouw website. En het is goed om je daar bewust van te worden. Mensen houden van voorspelbaarheid, vaste patronen. Het geeft ritme en vertrouwen.
Dus wil je creatief, opvallend en onderscheidend zijn?
Prima!
Maar doe het niet op de volgende punten, want dat zijn zulke ingesleten paadjes dat het alleen maar ontwrichtend werkt als dat ineens anders functioneert.
- De menubalk zet je dus bovenaan. Bij mobieltjes veranderen ze in een hamburgermenu, helemaal prima. Maar bij een desktop of laptop is het fijn als je gewoon meteen alle opties ziet. Dan weet je lezer ook meteen wat je aanbod is.
- De knop naar Contact zet je uiterst rechts. Altijd. Gouden regel. Zelfs als het telefoonnummer in je header staat. “Don’t make them think” is een gouden marketingterm, maar maak er gerust van: “Don’t let them search”.
- Geen slides please. Nooit voor je foto’s in elk geval. Die foto’s geven houvast en herkenbaarheid. De lezer herkent waar hij is geweest, en waar niet. Als je dat gaat verschuiven, lijkt alles op elkaar en ben je verre van gebruiksvriendelijk.
- Presenteer je aanbod prominent en vooraan. Op je homepage met wat tekst naar een snelle doorklik. En in je menubalk? Direct na het woordje home, of dat huisje. Je wilt toch verkopen? Nou dan!
- Vergeet de koop-knop niet. Op al je salespagina’s, als echte klik naar een Ideal-betaling, bestelformulier of ‘gewoon’ je telefoonnummer of jouw online agenda? Ook daarin geen gekke dingen, maar de reguliere mode volgen: bij lange pagina’s een beetje bovenin, soms halverwege nog een keer herhalen en altijd onderaan afsluiten met een grote liefst paginabrede call to action.
- Is het dan klaar? Nee. Vergeet de footer niet. Optisch geeft het rust als je ziet dat je het einde hebt bereikt. Dan heb je dus alles gezien. Ben je volledig geïnformeerd. Soms zet je in die footer nog even de links naar je verschillende diensten. Je herhaalt er je telefoonnummer en je mail, voor het snelle contact. En je kan er prima een logo kwijt van een branche-organisatie waarmee je nog meer vertrouwen wint.
Het klinkt zo eenvoudig. En dat is het ook. Dat weiland van mij was ook echt niet zo ingewikkeld. Pas als je ontdekt dat het anders is dan anders, raak je in de war. En neem maar van mij aan, meestal voelt ‘in de war’ niet prettig. Beter om daar rekening mee te houden, ook in je business.
📰 Tekst met Pit voor een website die jouw unieke waarde laat zien
📈 Inclusief sparren, schrijven en strategie
💡 Kiezen wat past bij jou en je bedrijf