Engelstalig of niet, dat vind ik eigenlijk nooit zo interessant. Wat ik wel interessant vind, is welke associatie het oproept. Veel ondernemers denken lang na over hun logo en hun bedrijfsnaam. En als die eenmaal staat, ben ik er geen voorstander van om álles weer over de kop te gooien. En toch… soms moet je wel. Ik zie veel VA’s worstelen met dit probleem. Want ze kunnen heel veel en vinden alles leuk. Maar als ze direct hadden durven kiezen, dan hadden ze toch echt wel een voorkeur voor bepaalde soorten klussen…

Als je iets doet met administratieve ondersteuning, wat zég je dan? En eigenlijk moet ik daaraan toevoegen: wat voel je dan en wat wil je dat je lezer denkt? 

Ben je meer van het type directie secretaresse? Dat klinkt als streng. Maar wel heel persoonlijk. En waarschijnlijk ook iets met bellen en telefoon. 

Ben je meer ‘van de boekhouding’? Dan past het beter om iets te zeggen over uitvoering van taken en invoering van cijfers. Merk je dat zoiets gelijk anders voelt?

Of ben je een regelneef? Wil je organiseren, plannen? Dan zou ik liever spelen met de termen regelneef, hands-on-manager.

Terwijl je bij alles met ‘office’ en ‘business manager’ meteen denkt aan een groter bedrijf waarbij jij ook anderen aanstuurt. Het eenmansbedrijf denkt dan al gauw dat jij voor hem of haar niks kan doen. Of dat je in loondienst wil. 

Het gaat allemaal om VA’s. Virtual Assistents. Ook dat woord is voor de één superhelder en voor de ander één groot mysterie. Zorg dus voor een tagline die het verduidelijkt én stuurt. Uiteraard in de richting van jouw meest gewilde klussen. Want hoe lastig het ook is om te kiezen, je wilt vast niet worden gezien als ‘manusje-van-alles’, daar hoort voor mijn gevoel de buurjongen bij die de heg snoeit en de auto wast… voor een habbekrats.