“Jij zei laatst dat een goede website veel details heeft. Maar nu kijk ik naar al die dingen op mijn site en is juist daarin heel veel wat niet klopt. Of cliché is. Kan ik het dan niet beter weglaten? Lekker kort en krachtig?”.
Aiii. Ik hoor het al. Deze onderneemster belde en zocht een vluchtweg. Kort en krachtig, dat wil toch iedereen?
Ja, precies. Omdat iedereen bang is voor lang en slap geouwehoer. En hoe meer ze hun best doen, hoe beter ze naar hun site kijken, en hoe meer gratis quick scans ze laten doen… des te groter hun inzicht dat het dak aan alle kanten lekt…
Pijnlijk.
Als je met je website bezig gaat, krijg je dat moment ook. Je hebt je website en je denkt dat het wel aardig is.
Natuurlijk, je wéét dat de puntjes op de i mogen onderhand… maar voor dat je het zelf hebt gedaan of dat het al drie jaar staat… dat was toch niet onaardig.
En dan ga je beter kijken. Naar de details. Als ik meekijk, of uitleg, zie je het ineens zélf. En dan zit je hoofd ineens vol details. Méér dan puntjes op de i… en loop je het risico dat je helemaal dichtslaat.
Ditzelfde effect kan optreden als je vervolgens besluit om er wat aan te gaan dóen. Je wilt herschrijven… je leest de tekst die je hád… en BAM!
Weer sla je dicht, want je ziet wel wat het niet moet zijn, maar je ziet ook niet hoe het wél kan.
Op dit punt beslissen veel ondernemers dat ze ‘toch niet kunnen schrijven’ en dat ze ‘er ook niet aan gaan beginnen. Niet wéér…’.
Terwijl ze het eigenlijk wel zouden willen. Ze zouden die chaos in hun hoofd, al die details en gedachten, juist zo graag eens in een goede volgorde zien. In een logisch stramien. Samengevat in een pitch van twee of drie regels. Wauw, wat zou dat heerlijk zijn.
Ze denken dat ze dat niet kunnen.
Zo zonde.
Want ik heb gemerkt dat je dat wel kunt.
De truc bestaat uit 3 delen.
- de oude tekst loslaten. Dus je oude tekst lezen en dan willen herschrijven? Werkt niet. Begin met een schone lei, anders maak je alleen maar een andere slechte versie.
- details bundelen. Zorgen dat je vooraf een schets maakt van die losse flarden en gedachten. Elke gedacht is een alinea, wedden? Dus zet die alinea’s onder elkaar en je bent er.
- schrijven voor je klant. Aán je klant, eigenlijk. Dat kan heel rechtstreeks met ‘je’ en ‘jij’ maar ook subtieler. Zolang je maar niet óver die klant schrijft, of nog erger: over jezelf.
Is dat te hoog gegrepen?
Nee.
Kun je dat zelf?
Ja.
Als je het spelletje snapt. Doorziet wat jouw bedrijf bijzonder maakt. En jou anders maakt dan je concurrent. En dáár dan de woorden, opsommingen en highlights bij verzinnen die zorgen voor een glimlach. Eerst jouw eigen gezicht. Daarna dat van je lezer.
Als ik het voor je zou doen, dat schrijven, dan gebruik ik jouw woorden. Dat doet elke goede copywriter. Maar je kunt het dus ook omkeren. Niet die tekstschrijver inhuren om te schrijven.
Maar eerst samen zoeken naar die woorden. Die rijtjes. Titels. Indeling.
Dan kun je het daarna zelf wel afmaken. Dat je daar niet eerder aan gedacht hebt!
Kijk gerust op mijn aanbod als je wilt weten hoe ik dat aanvlieg.