Met één opmerking legde hij een complete branche bloot. Allemaal ondernemers die hun toko draaien. Met meer of minder succes.

Maar als het niet draait, weet hij waar het door komt.

Want mijn zoon (onze zoon, sorry) is inmiddels 16-en-een-half. En dat betekent dat je autorijles mag gaan nemen. Iets wat al hoog bovenaan het prioriteitenlijstje staat… als ik de gulzige blik mag verklaren waarmee hij naast me in de auto ál mijn handelingen analyseerde.

Maar ja.

Nu moest hij op zoek naar een autorijschool.

Niet zo moeilijk.

Lokaal zoeken via Google, leek ons duidelijk.

Mijn zoon heeft eigenlijk slechts twee vragen:

1: in welke auto’s rijden ze?

2: ziet die rijinstructeur er een beetje gezellig uit?

 

Hij wil namelijk niet in een Golf of een Mini. En hij wil evenmin naast een oude dikke man die er op een foto al zurig uitziet.

Op een website zou je dat zó na moeten kunnen kijken. Dacht ik. En verwachte ook zoon.

Maar niets bleek minder waar.

Niemand maar dan ook niemand had eigen foto’s met een SMOEL. Een aantal rijscholen had wel actiefoto’s waarbij je een achterhoofd ziet… maar dat konden ook goede stockfoto’s zijn.

Een groot aantal noemde NIET met welk type auto ze rijden.

En op de Over Ons pagina stonden soms ellenlange teksten over de fiets-, wandel- en puzzel-hobby’s van de instructeurs… maar nergens een foto erbij, zelfs geen kleintje.

Mijn zoon had nu een voorstel.

Hij wil één van de rijscholen een aanbod doen. Hij rijles, zij een nieuwe website. Van mij, uiteraard.

Ik heb geen idee of ze happen.

Rijles is typisch zoiets waarvoor je klanten tóch wel komen. Maar ja, je ziet het: kiest mijn zoon voor rijschool A, B of C? Zonder persoonlijkheid is het één pot nat. Hij kiest de bovenste van het lijstje geloof ik. Puur op SEO, dus.

Dat kost die rijschoolhouder een aardige duit per jaar, om op 1 te blijven staan.

Terwijl je in deze branche dus veel goedkoper kunt scoren. Gewoon wat persoonlijke foto’s. Je eigen auto’s benoemen. En zet er dan even bij waarom ze zo fijn zijn 😊.

En een hoofd erbij. Die dikke zure man heb je vast niet in dienst. En als iemand lacht of praat, gewoon lekker in actie, ziet iedereen er goed uit toch? In elk geval beter dan het spookbeeld waar mijn zoon voor vreest. Zit je niet in de autobranche? Maar herken je iets in bovenstaande opmerkingen? Kijk je site nog even na. Wie weet hoe hard je mailbox dan vol stroomt.