“We werken als coaches en therapeuten vooral met de binnenkant van onze klanten. Als het over onze praktijk gaat dan zijn we echter vaak alleen maar met de buitenkant bezig. Ons logo, de foto’s, de stoelen in je kamer.”
Citaat uit een geweldige nieuwsbrief van Veronique Prins, vers uit mijn inbox.
Ik citeer dit omdat ik je wil vragen over door te denken. Want:
Is het niet ook zo met je website?
Ben je volop bezig met je logo. Eérst dat logo? Want dat logo is de basis voor je hele huisstijl? En die bepaalt hoe je website eruit gaat zien?
Terwijl het toch zou moeten gaan om waar jij gelukkig van wordt. De inhoud van jouw dienst?
Waar maak jij je klanten zo blij mee dat jij zelf ook elke dag met een dikke glimlach je (thuis)kantoor binnenstapt?
Wat Veronique mist, mis ik vaak ook.
Dan willen mensen het wel wekenlang hebben over de kleur.
En als ik dan een intake van een paar uur wil doen, dan snappen ze het niet helemaal. Vooral de vakspecialisten, mensen die diep geworteld in hun organisatie zitten. (Die gaan dan ook de saaie standaard antwoorden zitten geven. Dat is geen sparren. Dat is het oplepelen van je oude soep, je vorige folder.)
De kleinere zelfstandigen snappen het wél. Die hebben mij erom uitgekozen. Omdat ze na al die marketingboeken en – trainingen hebben begrepen dat die inhoud het moeilijkste is. En niet het schrijven.
Dus neem ik voor die inhoud ook de tijd. Want jouw ideale klant stopt niet met surfen op jouw homepage omdat jij een paarse button hebt.
Ja, met een gouden kleurtje geef je wel een chique uitstraling. Blauw is zakelijk. Zwart is hard. En roze met tierelantijntjes is een no-go voor als je ook mannelijke klanten wilt trekken.
Maar weet je? Dat weet jouw vormgever allemaal wel.
Daar hoef jij je niet eens mee te bemoeien, hoe fijn is dat?
Als je een goede hebt, trouwens. Een pure techneut die de ICT-kant even voor je opbouwt, kan zijn werk beter doen als je eerst een vormgever de ‘look en feel’ van je website laat voorschotelen.
En datzelfde geldt voor de tekstschrijver
Jouw woorden mooi opschrijven? Dat kunnen ze allemaal! Echt!
Waar zit dan het moeilijke stukje?
De inhoud. Precies zoals Veronique zegt.
Daar zou jij dus je focus op moet hebben. Vóórdat je gaat schrijven of je tekstschrijver wil brieven. Op zondag met een blocnote in alle stilte in de tuin, of bij de kachel. Of lopend met je hond, zonder anderen. Nadenken.
- Wát wil jij aanbieden?
- Welk pakketje is de ideale kennismaking met jouw dienst?
- En welke ultra-aanbod zorgt ervoor dat ze het driedubbele bij jou investeren, net zo gemakkelijk als dat er op één avond voor honderden euro’s aan Tupperware wordt uitgegeven. Zelfs in crisistijd….
Met daarnaast: wat is het verhaal over jou?
Dat jij zo goed en vakkundig bent? Dat al je medewerkers jaarlijks worden bijgeschoold en hun eigen specialisme hebben?
Mwah. Ik kijk even naar mezelf. Als ik dacht dat mijn vakgarage alleen slechte stagiaires aan mijn auto liet sleutelen, dan ging ik er niet naartoe. Ik ga naar een vakgarage voor hun vakkennis, dat hoeven ze niet als uniek punt te noemen op hun website.
Maar wat is de reden dat ik blijf? Dat is hun service. Hun verhaal dat ik zo zou kunnen opschrijven, omdat ik het heb ervaren. De sfeer van het familiebedrijf waarvan we bij de vader al klant waren. Het feit dat die man precies zegt waar het op staat. En ook durft te zeggen dat we die prachtige occasion waarmee we op proefrit spontaan bij hem langsrijden, NIET moeten kopen. Omdat die niks beter is dan onze huidige auto, alleen wat mooier in de lak zit.
Garages zeggen dat niet op hun website, maar eigenlijk zouden ze dat wel moeten doen. Dan zouden alle vrouwelijke automobilisten in mijn regio naar deze garage gaan, ook als ze geen roze logo hebben.
Als jij wilt groeien in je bedrijf, geef ik jou twee adviezen.
De eerste neem ik graag van Veronique over – en zij weer van haar Amerikaanse coach – : richt je op de hoofdzaken. Stop met muggenziften over dat kleurtje, dat lettertype en die achterflap van dat boek. Schrijf dat boek nu eerst maar eens!
En over je website? Ook helder, denk ik. Kijk nou eerst maar eens of jij een origineler verhaal kunt vertellen, inhoudelijk.
Als je dat wel wílt, maar je kunt het niet, dan kun je op zoek naar een tekstschrijver die eerst met je gaat sparren, beetje coachen, beetje spiegelen. Of je doet dat stukje met je businesscoach, werkt ook perfect.
En dan? Als jij weet dat je durft te zeggen wat je eigenlijk wilt, dán zoek je iemand die dat op een commerciële, slimme en aantrekkelijke manier kan verwoorden.
Niet in jouw woorden, ben je gek. Verleidelijke woorden. Soms een beetje met een rauw randje. Prikkelende koppen, want die wérken.
Daar moet jij je niet mee bemoeien. Je kiest een vakman of vrouw en vertrouwt op je team. Zodat je kunt groeien. Jouw klanten zich voelen aangetrokken tot jouw verhaal. En jij zoveel bijzonderder wordt dan de rest.
Deal?
Zet ‘m op!