Het inkorten van de hoeveelheid tekst op je website kan knap lastig zijn. Deze week kreeg ik er weer een vraag over. Een klant vond de webteksten die ze vorig jaar – met wat online hulp van mij – had geschreven, wel erg lang. Ze wilde het graag wat korter, maar ze vond ook alle informatie belangrijk. Hoe moest ze dat oplossen? Dat leek haar een goed blogonderwerp, en dus knal ik hem er meteen maar even in.
Want inderdaad, wat doe je als je je teksten te lang vindt?
Allereerst: kijk of je dubbele dingen ziet. Het beste kun je dit doen door de tekst, gewoon in Word, te printen. Met een pen geef je vervolgens in een korte zin of nog liever: in één woord, aan waar de alinea over gaat.
Heb je het twee keer over de inhoud, of noem je de locatie wel drie keer? Dan is het appeltje-eitje.
Meestal is het niet zo simpel.
Meestal heb je zelf het gevoel dat je echt wat anders zegt. Als ik even meekijk, herken ik dat wel. Maar ik zie ook dat jij je nieuwe feit even leuk aankleedt door een samenvatting te maken van iets wat je al eerder opschreef. Daardoor lijkt het alsof je twee keer hetzelfde zegt.
De oplossing is dan simpel: schrap die leuke aankleding en zeg meteen wat je wilde zeggen. Wees niet bang voor alleenstaande zinnen; op een A4-tje ziet dat er kaal uit, maar in je website straks geeft het heerlijk veel lucht.
Heb je écht veel feitelijke informatie?
Dan werkt het ideaal met ‘veelgestelde vragen’. In nagenoeg elk thema kun je er van dit leuke voorgeknutselde blokjes voor vinden waarbij je de vragen direct ziet, en de antwoorden zelf tevoorschijn laat springen als je erop klikt. Zo kun je in een kort blokje, al gauw een A4 aan antwoorden kwijt. Ideaal!
Maar wat als dat nóg niet kort genoeg is?
Dan val je wellicht in de oplossing van mijn klant. Dat is het verplaatsen van informatie van je website, naar een andere kanaal of ander moment.
Is dat bijvoorbeeld informatie die geldt voor een potentiële klant die zich nog oriënteert?
Dan is het misschien handiger om dit weg te geven, gekoppeld aan de opt-in voor je nieuwsbrief. Zo geef je informatie én tijd, terwijl je toch in beeld kunt blijven.
Of is het juist informatie die de klant nodig heeft nadat hij of zij zich heeft ingeschreven bij jou?
Dan is het veel logischer om een automatische opvolgmail te maken, met een Pdf in de bijlage.
Je gebruikt je informatie zo niet meer sec als informatie, maar ook als marketingmiddel.
En wil je het wel écht aanreiken aan de lezer van je website? Dan kun je ook kijken of het misschien niet mooier en exclusiever wordt als je er een apart item van maakt, gewoon op je website, maar dan wel in de vorm van een E-magazine, een Inspiratieboekje of een presentatiegids. Zo wordt je tekst korter en je website aantrekkelijker, maar je hele marketing ook.
Goed idee? En wil jij meer van zulke items met mij bespreken en uitwerken? Daarvoor heb ik de speciale sparringsessies waarbij je mijn energie, kennis en feedback ontvangt zodat je zelf verder kunt. Wil je dat inplannen, laat dat dan nu vast weten want ik wil eind december nog een week vrijmaken voor zulke sessies.