Hoe kun je verleiden zonder trucjes? Veel van mijn klanten willen niet schreeuwerig overkomen. Maar om klanten te krijgen, moeten ze wel verleiden. Op zijn minst een béétje. Ja toch? Of toch niet? In dit blog leg ik je uit dat je ook zonder verleidingstechnieken kunt. Met hooggesloten blouse en fluweelzachte woorden. Meer weten? Lees;
Ik ben al jaren bezig met het vergaren van alle kennis over online verleiden, neuromarketing, beïnvloedingstechnieken. Ik weet wat er te koop is. En ik zie hoe het werkt. Maar: het werkt niet altijd. En niet voor iedereen.
Als jij mijn blogs leest, ben je waarschijnlijk iemand die niet zo happig is op al die marketing.
Maar, je wilt wel dat je website klanten oplevert.
Dan móet je toch tenminste een paar van die trucs toepassen toch?
Dat is de vraag. Want er kan heel veel. Als ik met klanten ga werken, komen we vanzelf die dingen tegen die bij jouw bedrijfsvoering passen. Organiseer je een workshop, dan heb je nu eenmaal te maken met een beperkt aantal stoelen, en een uiterste datum. Als je die noemt op je webpagina, ben je eigenlijk al bezig met dingen als ‘schaarste’ en ‘tijdsdruk’. Maar je voelt zelf wel dat het een wereld van verschil is met zeven mailtjes met ‘herinnering – memo – laatste kans – heb je dit wel gezien-schaarste’.
En er zijn tussenwegen genoeg.
Het is een heel verschil of je er complete marketingmails omheen verzint, of dat je het zinnetje ‘nog zes plekken beschikbaar’ op je webpagina zet, en de tekst wijzigt zodra je weer een inschrijving binnen hebt.
En werk je met een thema als Thrive op je website, dan kan zelfs zo’n schreeuwerige ‘countdownteller’ nog heel mooi passen bij jouw website, gewoon omdat de hele vormgeving mooi consistent is.
Mijn advies is om het persoonlijk te houden. Kijk wat JIJ nog wel en niet prettig vindt. Gebruik dat voor je potentiële klanten, dan trek je ook de mensen aan die bij jou passen.
Jouw ideale klant lijkt op jou. Dus vindt hij/zij ook hetzelfde prettig of irritant.
Dat werkt zelfs bij ‘de grote jongens’ (en degenen die precies hun stappenplan hebben aangeleerd). Veel van die marketingcoaches promoten veel en heftig. Ze lijken allemaal op elkaar, maar bij de een schrijf ik me heel snel uit, terwijl ik bij de ander alles blijf lezen.
In die zin kun je het dus eigenlijk niet fout doen. Als je irritant bent, maar je doet gewoon iets wat wel bij jou past, dan past die klant niet bij jou. Helemaal niet erg dat ze afhaken, de goede blijven vanzelf over.
Er is een veel groter gevaar, wat volgens mij ook veel vaker voorkomt.
Want als je (schreeuwend, fluisterend of gewoon komisch aanwezig) toch klanten via social media naar je website krijgt, dan laat je ze daar lopen. Juist de ondernemers die zichzelf niet prominent op de voorgrond willen zetten, doen uit angst voor verkeerde dingen, vaak HELEMAAL NIETS aan hun website.
Je wilde immers geen trucjes.
Je wilt dat je klant uit zichzelf kiest voor jou. Niet dat hij of zij zich laat verleiden en zich achteraf enorm bekocht voelt.
Maar even een vraag: hoe zorg je dan dat die potentiële klant gemotiveerd raakt? Dat hij of zij razend enthousiast wordt, alle twijfel laat verdwijnen en bijna juichend de telefoon pakt om jou te bellen?
Dan moet je wel informeren. In woorden. Niet bot, maar toch op zijn minst een béétje verleidelijk…
Een van de meest voorkomende fouten op websites, nog altijd, is dat ze te weinig informatie bevatten, wat mij betreft. Of het nu ellenlange pagina’s blabla zijn, want die zie ik ook wel eens langskomen. Of dat het nu die ene alinea is van dat bouwbedrijf waarin ze vertellen dat ze betrouwbaar zijn, klantgericht, service hoog in het vaandel hebben en al honderd jaar bestaan.
In beide gevallen haakt de lezer af.
In beide gevallen neem je de lezer niet serieus: je biedt geen informatie.
Wil je dus geen trucjes, dan zul je moeten scoren op inhoud.
Hoe? Dat is heel tijdrovend, het moeilijkste wat er is maar tegelijk de beste basis voor je hele bedrijf:
1: je ontwikkelt een pakket van producten of diensten die écht heel erg de moeite waard zijn. Je doet dus écht je best om ergens in het hele proces een stap anders/beter/sneller te zijn dan je vakgenoten.
2: je communiceert over dat verschil. Zonder te zeggen dat je concurrent het NIET doet, kun je wel van jezelf benadrukken hoe jij dat WEL doet, en hoe fijn dat is voor je klant. Nog fijner: laat het die klant zeggen in een testimonial direct in de tekst!
3: Communiceer ook de rest. Zeg wat je doet. Wat daar het voordeel van is. Wat je klant ermee opschiet. En hoe dat dan werkt, wat het kost, hoe lang het duurt en wat je van je klant verwacht.
Mijn ervaring is dat meestal een van deze stappen echt een ondergeschoven kindje is. Het gevaar:
1: met een middelmatige dienst krijg je nooit een topwebsite en dus nooit die enorme stroom positieve reclame. De klant is tevreden, maar ook niet meer dan dat.
2: Met alleen hoera-verhalen en de verschillen ben je iemand die zichzelf wel durft te laten zien, maar zonder achterliggende informatie is er geen kader. En moet de lezer jou dus maar op je mooie testimonials geloven… dat werkt ook niet.
3: Zonder de feitelijke informatie kán je lezer niet zelf kiezen. En je wilt toch dat hij zelf kiest, geheel op eigen motivatie? Zorg dan dat die informatie er staat. Laat je lezer in alle rust zelf lezen, rondkijken, nadenken, nog wat lezen en beslissen. Had je de goede informatie en de goede toon, die past bij jou en jouw bedrijf, dan kiest de goede lezer ook voor je.
Je ziet het. Verleiden is niet nodig. Een goede website wel. En dat is niet onlosmakelijk verbonden.
Meer weten? Lees mijn andere blogs. Of bel als je wilt weten of je met mij wilt gaan werken. Ik help je met alle drie de stappen. Je aanbod, je feitelijke teksten en de kleine duwtjes in de rug… maar alleen als je dat zelf wilt.
En je zou dus van alles een beetje kunnen toepassen. Of alleen een paar dingen kunnen gebruiken die gewoon heel logisch lijken in jouw bedrijf.