fbpx

Lastig hoor, informatie op je website. Wat noem je wel en wat noem je niet?
Je potentiële klant mag alles weten, maar je concurrent liever niet.
Met deze tips ben je transparant en blijf je je concurrentie voor.

Tip 1: schakel je concurrentie uit.
Hoe? Door een specialist te worden op één specifiek gebied.
Als jij de beste bent, heb je geen concurrentie meer op dat vlak. Veruit de beste oplossing.

Tip 2: Gebruik je eigen achtergrond om jezelf uniek te maken.
Je kunt van alles bedenken om je dienst leuk te verpakken, maar dat kan je concurrent ook.
Bonus hier, korting daar, besloten Facebookgroep of gratis intake; functioneel maar niet origineel.

Wat wel werkt: kijk eens welk onderdeel uit jouw ervaring en verleden jou sterk maakt in je vak.
En noem dat prominent op je homepage en meer uitgebreid op je ‘over mij’ pagina.
Hoe specifieker jouw ‘rugzak’, des te verder laat jij je concurrent achter je.

Tip 3: Zet gedetailleerde informatie op ‘verborgen pagina’s’ op je website.
Pagina’s dus die je alleen deelt nadat je persoonlijk contact hebt gehad met een potentiële klant.
Over je werkwijze, je garanties of je modulaire prijsopbouw bijvoorbeeld.

Nadeel is dat een potentiële klant dus niet alle informatie meteen kan opnemen.
Dat kan lastig zijn op zaterdagavond om half twaalf.

Maar als je vriendelijk uitnodigt om te bellen of te mailen, heeft de lezer wel een extra reden om te bellen.
Dan kun je per mail of mondeling gemakkelijk een linkje geven naar een specifieke pagina.
En voor een al te nieuwsgierige concurrent bouw je zo toch een beetje een drempel, als je dat zou willen.

Tip 4: Beschouw elk contact als relatie waarin je investeert.
Zorg ervoor dat mensen de kans krijgen je te leren kennen, te waarderen en te vertrouwen.
Blijf die relatie warm houden, dan maakt het niet uit of er een concurrent in beeld komt. Jouw voorsprong halen ze dan al niet meer in. Voor zakelijke dienstverleners is e-mailmarketing hier nog altijd het meest ideale middel.

Heb je een webshop, dan blijf je optimaliseren: zo min mogelijk vragen, veel informeren.
Plus een super duidelijke structuur, want irritatie is funest!

Tip 5: Noem je de prijzen van je aanbod? Heel goed!
Ben je bang voor de prijsvergelijking met de concurrent? Zorg dan dat je zelf al speelt met bedragen.
Laat zien dat jij ook goedkopere en duurdere varianten hebt. En trek gerust een vergelijking met een gangbare prijs in jouw branche.
Of vermeld duidelijk wat jouw meerwaarde is die ervoor zorgt dat jouw investering anders uitvalt.

Tip 6: Vergeet niet: uiteindelijk draait het minder om de prijs dan jij denkt.
Maar die prijs wordt wel doorslaggevend als er andere informatie op jouw website ontbreekt.
Noem de prijs gerust, maar kort. Leg de nadruk op de resultaten die jouw product de klant oplevert.
En op het gevoel dat hem of haar dat zal opleveren. Dat is uiteindelijk van groter belang dan het prijsverschil met je concurrent!

2 Comments

  1. Inderdaad voor mij is ook de vraag hoe ver ga je. Als ik het vanuit mezelf bekijk dan wil ik wel graag weten wat de inhoud van een dienst is. Omdat er op bepaalde vlakken veel van het zelfde wordt aangeboden die waarschijnlijk inhoudelijk niet allemaal hetzelfde zijn. En concurrenten, daar geloof ik niet in. Zolang je weet wie je bent en wat je wilt en in je kracht staat dan heb je geen concurrenten want er is tenslotte maar 1 exemplaar van jou. Maar laat dan je gezicht wel zien.

    Reply
  2. Ik vond je hele blog weer goed (hoe kan dat ook anders met zo’n specialist)

    Tip 3 vond ik heel verrassend.

    Ik maak al wel gebruik van verborgen pagina’s voor deelnemers van mijn trainingen. Daar staat dan het materiaal, zodat ze dat na de training kunnen downloaden. Deze functie van een verborgen pagina had ik nog niet gehoord. Goeie tip. Dank je wel.

    Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?