Laatst stuurde ik een mailtje over de kriebels die ik kreeg van een marketingexpert. Vlak daarna dacht ik; dat verdient een aanvulling. Want hoe vaak gebeurt het jou dat je een tekst leest en denkt: ‘Héh jakkes… dit is het niet…”.

Maakt niet uit of je die tekst zelf hebt geschreven of hebt laten schrijven door een professional.

Voordat ik voor mezelf begon, werkte ik ook al in de commerciële journalistiek. Dat betekende veel vakreportages en daarin kreeg de geïnterviewde destijds al inzage, want tja, hij was ook klant van de advertentie-afdeling aan de andere kant van de gang, zoals het hoort in de journalistiek.

Nu hadden wij een grapje.

Als je iemand inzage had gegeven, konden er drie dingen gebeuren.

 

1: De geïnterviewde was heel enthousiast, riep dat het ‘een geweldig stuk’ was, en je mocht het zó plaatsen.

2: De geïnterviewde was iets minder enthousiast. Hij zei dat hij nog ‘een paar kleine dingetjes’ wilde veranderen. Dat werd terugbellen. Steevast. Want zulke mensen hadden veel meer dan kleine dingetjes. En dan koos je als redacteur de gemakkelijke weg: aanpassen en plaatsen, geen hond meer die het leest. Of je koos de discussie en je hing anderhalf uur aan de telefoon. Aan het eind snapte de geïnterviewde wel dat jouw visie hout sneed, maar je baas was boos over de extra tijd.

 

En dan optie 3:

De geïnterviewde schreeuwde moord en brand. Hij mailde kort dat ‘het zo absoluut niet gepubliceerd mocht worden!!!”. Je moest hem bellen.

Als beginnend redacteur krijg je dan de bibbers. Ga je uitstellen en voorzie je het ergste. Na tien jaar ervaring weet je wel beter. Zulke geïnterviewde hebben genoeg aan een kwartiertje. Je belt en laat ze uitleggen wat hen steekt. En altijd gaat het dan om de ‘toon’. En die ‘toon’ zit hem dus niet in de feiten. Die zijn wel goed. Je hebt alleen net die twee woordjes iets te dramatisch aangezet. Of te negatief. Of te florissant.

Denk maar aan mijn vorige mail. Je noemt een marketingmethode die je wilt verkopen ‘extreem simpel’.

Ik viel daarover. En jij misschien ook wel.

 

En het is zo makkelijk op te lossen.

Twee woordjes verzachten en het komt totaal anders binnen.

Dus.

Schrijf je je eigen teksten? Of laat jij je uithoren door je tekstschrijver?

Denk dan aan dit stukje. De toon. Twee woorden. Scheelt zoveel paniek in de tent. Dat wou ik nog even kwijt.

 

Wil je zelf ook in één keer al je teksten optimaliseren?
Dan kunnen we er samen voor gaan zitten, zulke dagen vallen onder mijn aanbod ‘spardag’. Vooral ideaal voor schrijf-het-zelf-ondernemers!

 

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?