Deze vraag hoor ik zo vaak. ‘Hoe vaak moet ik mijn klanten mailen? En mijn bijna-klanten? En hoe vaak en hoeveel plan ik de opvolgmails nadat iemand mijn e-book download?’

Ik geef je daarom even een kijkje bij mij in de keuken. Een kijkje waardoor bij jou misschien ineens het gevoel ontstaat dat dít ook haalbaar is voor jou, naast je gewone – veel leukere werk – met betalende klanten.

Want waarom verstuur je die nieuwsbrief eigenlijk?
Hoofdreden: in beeld blijven bij je klanten.

Hoe zorg je dat het interessant is?
Door niet vanuit jezelf te schrijven, maar iets te delen wat voor hén interessant is.

Hoe zorg je dat je er ook nog iets mee verdient?
Dat is de bottleneck.
De nummer één reden waarom veel ondernemers het gevoel hebben dat die nieuwsbrief niets voor ze doet. Zelfs als ze al járen hun beste tips delen, in lange blogs die ze delen via social media en doorsturen in de mails naar hun vaste volgers.

Tja.
De perfecte manier is een mix. Zoals met zoveel dingen in het leven 🙂

Jammer: er is dus geen gouden formule.
En je kunt het vragen aan die geweldige internetondernemer, maar wat voor hem werkt, hoeft voor jou niet te werken.
Je zult dus toch zelf moeten beslissen.

Maar dat kan ik je wel gemakkelijker maken.

Want plan eerst maar eens wat onderwerpen.
Dat is lastig, voor veel ondernemers. Véél te breed.

Dus breng ik het terug.
Ik wil een mix.

• 1x een leuk detail over mezelf, zodat mensen me beter leren kennen. Voor de LIKE in know-like-trust.
• 1x een mooi verhaal over iets met een klant. Voor de TRUST in know-like-trust.
• 1x een specifiek iets over mijn aanpak. Voor de KNOW in know-like-trust.
• En als toetje: een aanbod. Iets wat ze mogen hebben, kunnen kopen, of aan mee kunnen doen.

Als ik dit opschrijf, krijg ik meteen meerdere ideeën. Dus wordt het:

• 4 x mezelf
• 4 x casus
• 4 x aanpak
• En 4x aanbod

Dan ben ik mijn weggever nog vergeten:

• 4x de weggever promoten.

En er zijn minstens 6 seizoen-momenten om in te haken:

• Lente, zomer, herfst, winter en een zomertip plus een Kerstspecial.

Tel maar op. 26 items.

Dus nu aan jou de keus.
Hoe gemakkelijk bedacht je de onderwerpen?
En: hoe snel schrijf je die mailtjes?

Ofwel: ga je die 26 items wekelijks verwerken voor het komende halfjaar?
Ga je er 14 dagen tussen zetten zodat je nu voor een jaar klaar bent met je planning?

Ga niet bedenken wat jouw klant wil.
Doe wat je zelf wilt.
Als de weerzin er vanaf druipt, voelt de lezer dat in elke spatie.
Niet doen.

Als je vol enthousiasme hele verhalen mailt, twee keer per week, dan zal de lezer regelmatig een mailtje overslaan maar is je enthousiasme wel voelbaar.

Is jouw onderwerp zakelijk interessant voor je lezer, dan is er geld te verdienen en zou je kunnen stellen dat hij of zij er dagelijks meer over zou willen weten.

Is jouw onderwerp privé interessant? Dan zouden ze ’s avonds elke mail moeten willen lezen en kun je de info ook rustig 6 x delen op Facebook want ook dáár slaat je onderwerp aan.

Helpt dit? Ik hoop het!
Begin maar eens met die vier onderdelen voor de mix.
Kijk daarna hoe je alles kunt matchen.

 

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?