Zo grappig. Zo af en toe maak ik tijd voor een gratis sparsessie. Telefonisch, maximaal een uur en altijd in een week dat ik meerdere losse klusjes heb, en geen groot project.
Vanochtend had ik weer zo’n gesprek.
Deze ondernemer had ik ontmoet bij een netwerkavond. Haar directheid sprak me aan, zoals wel vaker, en dat resulteert dan ook in een telefoongesprek waar je in de eerst drie minuten meteen de diepte induikt. WOEM!
We hadden het over haar website, en haar marketing. Moet het ene nu weer beter of het andere?
Ze was ‘website –moe’, vertelde ze.
Al meerdere webbouwers versleten en een tekstschrijver ingehuurd (niet Tekst met Pit, voor de duidelijkheid). Maar het liep nog niet lekker. En van al die marketing en social media? Daar gruwde ze van. Dus ja, misschien kwam het daardoor dat haar bedrijf nog niet lekker genoeg loopt?
Zulke gesprekken inspireren mij. Dat is gek, want ik zit alleen maar te géven.
Gratis, ook nog.
Waar ben ik mee bezig!
Maar in de kern is het helemaal zo gek nog niet.
Want nadat ik had opgehangen, kon ik niet anders dan concluderen dat ik mijn gesprekspartner super blij was met dit gesprek. We hadden de boel weliswaar zo opgeschud dat ze alles moet laten bezinken, maar ze vertelde ook dat ik dingen had gezegd die wel behoorlijk hout snijden … het stond alleen haaks op haar aanpak tot nu toe.
En ik? Was ik ook blij? Maar waarom dan?
Want dit zijn bepaald niet de strategiegesprekken waarmee zoveel businesscoaches hun klanten ‘naar binnen praten’. Daar was ik ook niet op uit.
En toen viel mijn eigen kwartje ook.
Want ik heb niet alleen gegéven. Ik heb iets mogen dóen. Iets waar we allemaal behoefte aan hebben, met enige regelmaat.
Ik heb kunnen laten zien wat mijn waarde is. Mijn kracht.
En ik heb het zelfs letterlijk gezegd: nu je weet waar ik goed in ben, behalve smeuïge teksten schrijven, kun je wellicht nog iemand anders naar mij toesturen.
Want laten zien wat je kunt, is zoveel fijner dan praten over wat je kunt. Of erover schrijven. Op je website 🙂
Dus daar koppel ik dit artikel even terug naar jou als ondernemer.
Want als je klanten wilt hebben, moet je toch laten zien wat je kunt.
In mijn geval doe ik dat dus af en toe op deze manier. Ik krijg er meteen volop dankbaarheid voor terug, ik voel alles bruisen en borrelen en ben dus helemaal opgeladen voor de sparsessie die ik vanmiddag nog doe met een andere klant (wel tegen betaling, bij mij moet de schoorsteen ook roken).
Bij netwerken praat je erover.
Maar hoe laat je zien wat je kunt op je website?
Check eens hoe jij omgaat met deze drie punten:
- Allereerst: geef je aandacht?Net zoals je aandacht geeft in een telefoongesprek, kun je aandacht geven in een tekst. Dat laat je zien door clichés te vervangen door échte woorden en beelden. Door kritisch te blijven letten op de diepgang van je tekst.
Heb je echt tijd gemaakt om een tekst te schrijven die jouw ideale klant aanspreekt? Met een beetje vakjargon en de woorden en beschrijvingen zoals die klant ze zou beschrijven? Dan gééf je ook al. En laat je zien dat je hem of haar begrijpt. Dat is al stap één. - Laat zien wat je hebt geleerdDe theorie dus, dat is de tweede. Je doodsaaie diploma’s, certificaten, lidmaatschappen. Als je die te prominent beschrijft, dan is het net alsof je net afgestudeerd bent. Doe dat dus niet. Maar laat je bewezen vakkundigheid wel elders doorschijnen. Keurmerken en logo’s in de footer van elke pagina bijvoorbeeld. Of als illustraties op je ‘over jou’ pagina.
- Laat zien wat je hebt gedaan.
De praktijk, je dagelijkse werk, bijvoorbeeld in een portfolio. Vaak super inspirerend.
Zit je in de projecten? Maak er casussen van. Super herkenbaar om te lezen. Zorg er dan wel voor dat jouw rol in het geheel ook duidelijk wordt.
Werk je voor grote organisaties? Vraag of je hun logo mag laten zien, in een mooi balkje met meerdere organisaties die gebruik maken van jouw diensten. Staat zo stoer!Maar nog belangrijker: - Laat zien wat je hebt bereikt.Hoe? Door je klanten aan het woord te laten. Sommige ondernemers willen die testimonials niet teveel ‘uitmelken’. Maar denk eens andersom. Jouw klant investeert tijd en moeite in het geven van een mooie testimonial. En jij verstopt dat ding ergens in een slider die veel te snel door het beeld scrolt. Zonde! En niet echt aardig.Gebruik die testimonial dus optimaal. Zorg dat het gelezen wordt. Verwijs er eens naar op je social media. Licht er eens een zinnetje uit in een aparte quote.
En stúúr! Vraag je klanten om te beschrijven wat jullie samen hebben bereikt. Resultaten, daar zijn we gevoelig voor. Die laten namelijk zien wat jij als ondernemer kunt. Hoe vaker je dat laat zien op je website, des te meer mensen kun je bereiken in minder tijd. Die gratis telefoonsessies doe je dan gewoon voor de lol. Doe ik ook :).
Succes met je website!