Heb je de neiging om direct van die gladde reclamepraat erin te gooien als je jouw tekstschrijver brieft, of zelf je website vult? Zonde en niet nodig. Tip: doe eens als een copywriter: begin met de twijfel en bezwaren, in plaats met jouw oplossing. Krijg je veel realistischer teksten van.
Deze tip is bovendien makkelijk toe te passen. Want bedenk maar: wat zouden kritische mensen tegen jou zeggen?
Zie een soort Maarten van Rossum voor je en schrijf ze op. Je krijgt dan zomaar een aantal antwoorden op zulke soort rijtjes:
- Waarom zou dit wel werken?
- Het is zeker net als X en Y… dat werkt even en dan niet meer
- Ja, Ja, mooie praatjes, maar hoe weet ik of het echt werkt?
- En je moet zeker eerst een X bedrag investeren/bij kopen/ of zit er een onderhoudscontract bij?
- Nou, het klinkt mooi, maar het zal wel weer in de la belanden….
Gedaan?
Schrijf dan eens op wat jouw antwoord zou zijn.
Nee stop!
Pak je telefoon. Lees de kritische vraag op en spreek op je memorecorder het antwoord in zoals je dat mondeling zou geven.
Type dat uit. En verwerk die zinnen in de tekst. Ja, letterlijk.
Zet er gerust een zinnetje voor als ‘veel mensen staan hier sceptisch tegenover. Totdat ze deze twee testimonials/reviews lezen, en deze mensen bestaan echt, je kunt ze opzoeken en het navragen’.
Of je zegt dat het een veelgestelde vraag is. Of iets wat steevast aan de orde komt tijdens verjaardagsvisites, zodra het over jouw vak of jouw dienst gaat.
Wees open. Eerlijk. En duik vooral niet in de formele zinnen maar zég het, zoals je het ook in het echt zou doen.
Wedden dat als je dit op je salespage zet, je ineens veel minder criticasters aan de telefoon krijgt maar alleen nog mensen die eigenlijk al hebben besloten dat ze met jou in zee willen?
Zo fijn!